fredag, maj 28, 2010

Tux ska till djurdoktorn

Just i detta nu är min stackars trasig kanin och Gustav på väg till Sundsvall. Ungefär halv tolv har Tux fått tid hos djurdoktorn. Enligt vad jag och Gustav kunde se igår så har ena framtanden spruckit långt upp vid tandköttet och på något vis fått den andra tanden att vrida sig snett. Usch, det ser riktigt otäckt ut. Jag hoppas verkligen att det är något som går att rätta till relativt enkelt.. Stackars lilla Tux.
Jag ringde till jourhavande veterinär i Sollefteå igår, men det gav inte så jätte mycket. De kunde inte med kanin här, men jag fick tips om något som hette lucernpellets som hästar brukar äta. Så jag ringde till vår granne som har hästar, men han hade inget. Lyckligtvis fick han tag på ytterligare en granne som hade lucern. Det är något slags torkat gräs i korta strån. Hur som fick jag lite i en påse som jag sedan körde i en mixer. Därefter blandade jag det med vatten och Tux slickade i sig det mesta. Men han var mer förtjust i havregrynsgröten. Så i morse blandade jag en gröt på både lucern och havregryn. Det mest gick ner i den utsvultna stackars kaninen.
Sen ringde Gustav, som kom hit i går kväll från Lugnvik efter att jag var heltokig och orolig, till vår vanliga veterinär som hade en tid för Tux idag. Stackars, stackars liten. Och stackars Gustav som måste offra sig att fara. Det var just rätt helg att jobba det här, eller inte.
Sen kommer mamma, som passerar Sundsvall under sin hemresa, ta med sig Tux tillbaka mig. Jag hoppas så att han mår bra då och kan äta ordentligt!

I går kväll, efter att jag lugnat ner mig lite och Gustav lovat att komma hit, så åkte jag bort till Cheri och hon fixade till min frisyr. Nu har jag en pannlugg igen och lite urtunnat och uppklippt. Jag ska lägga upp en bild då jag dels har någon, dels plattat håret och viktigast av allt slutat oroa mig för Tux (och kanske skrivit klart skoluppgiften).
Nu ska jag i väg och jobba och försöka att inte oroa mig allt för mycket. Tux är på väg till djurdoktorn nu och det kommer att gå bra. Det måste det göra.

Inga kommentarer: