måndag, september 27, 2010

Testa det där som heter twitter

Här sitter man och försöker vara jätteduktig och undersöka Twitter. Men inte går det inte, jag blir inte ens insläppt längre! Vi hade en väldigt märklig föreläsning idag, det slutade med att en ur publiken frågade hur mycket hon fick betalt av Facebook och Twitter för sin reklam. Reklam, för dem med andra ord. Hon stod och räknade upp alla världens fördelar med att finnas på båda sidor... "Tycker ni Twitter är tråkigt är det ert fel. Ni bevakar fel personer då." Hon var noga med att lyfta fram sin egen nick också - för henne borde man ju bevaka. Visst kan jag hålla med om att man kan gå minst om information om man inte sitter på Fcebook.. Men världen är inte så svart eller vit och att påstå att man inte kan vara en bra journalist utan att finnas på Twitter och Facebook är kanske att gå lite för långt. Även om det är där folk hänger nu och medier inte konsumeras på samma sätt som för tio år sedan så finns det ändå nackdelar med de sociala medierna.
Hur som, man ska bilda sig en egen uppfattning och ge saker och ting en chans. Så trots att min nick, Rivka, var upptagen så finns jag på Twitter. Eller räknas det att finnas även om man inte skrivit något där än? Hur som, jag har försökt hitta lite personer att stalka, men det går inte så bra. Inte längre i alla fall, jag får inte ens komma in längre! Wrong, wrong säger sidan åt mig. Skam den som ger sig, men jag har i alla fall försökt.

Ja, jag ska kanske försvara varför jag inte klippt bort mer av webbläsaren. Det var bara för att visa att vi "interneinfödningar" (trots att jag minns en tid innan internet och mobiltelefon) visst kan använda oss av bokmärken för att scanna av internet. Jag har lagt till några nyhetsförmedlare för att bli lite mer uppdaterad.

För övrigt så jag äntligen skrivit "klart" Sören Larsson uppgiften, men det känns inte helt rätt. Artikeln är också omjobbad och ivägskickad. Men det blir ändå att kliva upp vid åtta och ta sig ner till inlämningslådan vid deadline vid nio. Den är bättre, men det är fortfarande ingen nyhet även om jag försökt skriva den som en nyhet.. Nu ska jag roa mig med elfte timmen ett tag.

1 kommentar:

Sebastian Gustavsson sa...

Om du inte orkar hänga med i alla nya tjänster så bör du kolla in socialagent.se. Vi håller reda på vilka tjänster och plattformar som är intressanta att bevaka och bevakar dem åt dig. Jag hittade självfallet din blogg genom verktyget. Om det är så att du är intresserad av att få verktyget presenterat för dig kan du kontakta mig på uppgifterna du hittar på sajten.

Med vänliga hälsningar
Sebastian @ SocialAgent