tisdag, september 21, 2010

Kokbakbok på gång

Nu har jag just kommit hem från Birsta, trott eller ej, det var inte på mitt initiativ som vi åkte dit. Men jag är nog en bidragande faktor till vi blev där så länge. Kokbakboken börjar närma sig stadiet som brukar kallas produktion, vilket innebär till att jag måste bestämma hur utsidan ska se ut. Utseendet ska dessutom vara praktiskt. Som kom fram under min sista lektion som Gdkare tycker jag inte design bara ska vara snygg, speciellt inte om snyggheten gör den sämre rent praktiskt och ja, det påverkar mig när jag skapar. Så min idé är att utsidan ska vara stabil eftersom den ska kunna stå också... Tänk er en pärm som man viker åt fel håll så att man kan ha receptet stående. Lite liknande den här ramgrejen, men den är inte ultimat eftersom ringarna inte är öppningsbara utan de ark (plastfickor) som sitter är de enda som sitter. Dessutom går den inte stänga som en vanlig bok.
Men problemet med bindningen har jag löst idag genom en slags öppningsbar ring som jag ska använda, så just nu ligger problemet omslaget. Det behöver vara tillräckligt stadigt för att stå, det får inte blir smutsigt lätt och det får inte bli för tjockt. Helst ska det ju se bra ut också, men det kommer lite längre ner på listan. Men inte så långt att det inte spelar in. Ett mörkare trä som man kan bränna med brännpenna på vore tjusigt. Problemet är bara att trä är till för att bygga hus och inte som bokomslag.. Det är inte helt lätt att hitta en skiva som bara är någon millimeter tjock. eller tunn är det ju jag vill ha.
Men jakten går vidare. Inlagan är inte helt klar den heller. Den ska jag också på allvar ta tag i. Jag måste framför allt bestämma mig i fall jag ska ha kvar matbiten i den...

Något mer jag borde kika på är den stora skrämmande skrivuppgiften. Den känns inte alls kul, jag får helt enkelt inte till det. Men vi ska ha inlämning i två omgångar så jag kommer att ha chansen att skriva om en gång till. Fast det lär nog bli att börja om från start, men tanke på hur illa det känns.
Jag ska ta och skriva ut, läs igenom sova och göra några ändringar i morgon och sen får det brista, för bära lär det inte göra....

1 kommentar:

Ann sa...

usch, vilka dumma tankar! Du måste tro på dig själv så ska du se att det går bra!!! :) Lycka till vännen!