måndag, januari 04, 2010

Jag är felfri

Vad skönt det känns att skriva det och veta att det dessutom är sant. Nej, jag har inte fått en spruta med massa självförtroende, men man måste passa på de få gånger man faktiskt har chansen att kalla sig felfri. Hemligheten bakom dagens påstående är ett utlåtande om den praktiska tentan vi hade innan julen. Den som jag hatade, oroade mig över, skrivit skit om, tog mig ut på en löparrunda för att springa bort all energi som gick åt till att känna mig frustrerad. På den tentan, om någon, är jag felfri. Hur kan det komma sig? Jag fattar noll, men är givetvis jätte nöjd över att de timmarna jag satt och gnuggade geniknölarna inte var helt bortkastade. Faktum är att ingen i klassen blev underkänd, men bara "vissa", som det så fint stod innan hon inom parentes räknade upp alla felfria, var felfria. Nu känns det nästan roligt att imorgon gå till Kerstin och kolla upp betyget... Håll tummen för att det gått lika bra för mig på de andra övningarna...
Jag skulle vilja veta vad man fått på de olika delarna (heraldiken, fotokollaget och konståkningsuppslaget), det har vi inte fått tidigare... Men det borde väl gå att få veta?

När jag ändå bubblar skola kan jag lik väl fortsatta och då rapportera att hemtentan går framåt. Idag har jag fixat till mina källor och fotnoter samt skrivit klart fråga ett. Fråga två är också så gott som klar. Jag kommer nog att peta lite till på den innan jag ger mig. Men helheten är vad jag vill att den ska vara.
Så nu är det bara fråga två kvar, välja en  u t m ä r k t  copytext och argumentera för den. Shit, nu måste jag göra en värdering och sen försvara mig. Det känns mycket svårare än första frågan som gick ut på att analysera en annons.
Jag visade min analys för Gustav och hans svar blev; "Fan vad du analyserar." Det måste väl räknas som bra? Dessutom sa han att jag var knäpp som såg saker han aldrig skulle tänka på i annonsen. Jag antar att man blir knäpp av att jobba med media även om jag inte märker det längre. När jag började gymnasiet så var jag medveten om att jag analyserade tidningssidorna, snackade sönder filmer genom att kommentera deras val av vinklar. Nu känns det som om jag inte tänker på det jag ser som något som inte alla ser...
Jag gillar kommunikation, det är så sjukt intressant. Ska jag vara helt ärlig så tycker en del av mig att det är jätte roligt att skriva hemtentan. Jätte roligt att söka upp fakta och sedan förklara det på mitt sätt klä in det i mina ord. Fast det har jag alltid tyckt varit roligt. Ni ska se sidorna jag har skrivit om Darwin och Husö och andra nördiga skolarbeten.
Jag kanske skulle bli journalist ändå. Beslutsångest.
Jag tycker det grafiska är jätte intressant, men ser mig som väldigt dålig på det. Samtidigt som jag inte vet om jag kommer att kunna nöja mig med att jobba med andras texter... Det bästa vore en skitliten tidning då man får göra allting, okej, kanske inte fotograferingen. Ja, jag är fortfarande inne på att det är på en tidning jag kommer att jobba. Men egentligen är ju inte ens det säkert... Framtid, framtid, vad ska jag bli?
Jag vill bli allt, jag vill vara media, jag älskar media.

Inga kommentarer: