måndag, november 02, 2009

Opraktiskt design och Tidnings design

Nu är jag åter i Sundsvall och har precis lämnat ifrån mig både gruppuppgiften och den inviduella. Tiden hemma i Sollefteå var mest bara jobb. Där fick jag se att tydligt exempel när någon kontorsnisse med designexamen suttit och tänkt till. Åtminstone på vilken färg de nya hyllorna ska ha. Sen att det är ungefär noll procent praktiskt är en helt annan femma. Det om något är något som jag ska gta med mig om jag fortsätter den bana jag nu börjat enda ut i yrkeslivet. Ska jag designa ett godisställ på en mack så ska det minsann inte bara vara snyggt utan praktiskt också! Det ska inte vara en list vid golvet och tomt utrymme bakom den. Där ska det finnas en låda för påsarna som blir kvar i lådan vid påfyllning. Brödgrillen ska inte stå längst bort i från lådan med bröden. Det ska rymmas stående pärmar under kassa disken.
För att bara ta några exempel, tro mig, jag skulle kunna skriva en hel uppsats om alla förändringar som skulle kunna göras. Jag är nog ganska bra på att se fel, eller i alla fall kritiskt på saker..

Men jag känner mig i alla fall nöjd med dagens inlämnade uppgifter. Jag har väl inte haft den mest ansträngande rollen i grupparbetet så det är jag mer nöjd med än med den inviduella. Power Magazine är så mycket mer power och städat nu så det är knappt igenkännligt! Tack så mycket för lån av bilder, Marielle!
Imorgon ska vi kolla på en annan grupps redesign och "förbereda" vår presentation. Sen är det genomgång på torsdag.
Den inviduella uppgiften fixade jag ihop på mindre än 24 timmar så med tanke på det ska jag väl inte säga så mycket. Under de där timmarna sov jag, åt, cyklade och fixade med de andra utskrifter (skära, limma, vika låda) också.. Skönt att det bara var en godkänd/underkänd uppgift.
För övrigt har jag fått tillbaka min artikel idag. Jag fick bra kritik och hade gjort några missar, men den känns ändå helt okej. Fick dock inget betyg på den, lite snoppet då det ändå är cirka 30 procent av hela kursens betyg.
På måndag blir det ny kurs, bild och illustration. Det tror jag kan bli riktigt roligt. Om inte annat är det något jag verkligen behöver lära mig.

Men nu ska jag ta och fixa mammas lilla special uppdrag; ettikätter till hennes tygkassor.

1 kommentar:

stoffe sa...

Du får strya upp ;)