lördag, juli 12, 2008

Ytterligare ett steg till mindre jämställdhet

"Nikotinbruket fördelar sig ojämnt mellan könen: män snusar mer, kvinnor röker mer och fler kvinnor använder nikotinläkemedel. Snusandet har en väldigt manlig tradition, det har länge ansetts okvinnligt att snusa."

Swedish match har nu tagit fram "ett snus för kvinnor" som är "utvecklat av kvinnor". (Kolla in skugorna, kvinno-och man tecknet..)
Snuset har mild, uppfriskande och fyllig smak. Hurra vad bra det låter!
Det är en snyggare dosa för att passa i handväskan eller på cafébordet. Jag tycker det säger ganska mycket om deras kvinnosyn. Alla kvinnor vill att allting ska vara fint, bär handväska och går på café.

Givetvis finns en motsvarighet för killarna. Med smakerna; ren tobakssmak och orientalisk.
Lite skrattretande är att den manliga dosan är dyrare, 41 kr, och den kvinnliga billigare, 34 kr.
Betyder det att kvinnor är lite billigare eller är det för att vi ofta har sämre lön än våra manliga kollegor?

När jag tog upp det på jobbet, frågade om de såg något speciellt med dosorna, fick jag höra att jag tänker för mycket. Ja, någon måste ju tänka också.
De kvinnor jag sa det till tyckte bara att det var löjlig och min bror tänkte inte ens på det.
Idag sålde jag en dosa av varje sort, den "manliga" till en kvinna och den "kvinnliga" till en man.

I höstas hade jag och den lilla del av min grupp som var med på arlkursen (ska inte ta upp min frustation över den kursens upplägg och avsaknad av struktur nu). Vi skulle ta fram en flaska. Vi började diskutera flaskor i just kvinnliga och manliga former. Men vi kom ganska snabbt fram till att det skulle bli fel hur vi än gjorde.
Om man fyllde dem med någon "könsneutral" dricka, alternativt samma, skulle troligtvis männen köpa kvinnan och tvärtom. Lite som ett objekt att "kleta på". Jag har svårt att tro att många män skulle känna sig manlig med en flaska i mansform i handen. (Jag upplever att kvinnor är lite mer öppna mot varandra. De flesta män tycker bögar är äckliga, men ett lesbiskt par går bra.)
Om man fyllde den manliga flaskan med något som anses lite manligare, tex. öl så skulle det sända ut singaler just att öl är manligt. Och att tex. cider är kvinnligt. Byter man blir det som i det första exemplet.

Därför tycker jag det är väldigt löjligt att marknadsföra snuset som kvinnligt. Visst, de runda snusdosorna är väl inte världens snyggaste, men de är praktiska. Ska man göra en snygg dosa kan man väl komma på något bättre än en avgjutning av våra kroppar! Eller varför inte lägga pengarna på något vettigare.. Typ ett hälsosamt snus?!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Du är som David när det gäller film. :P
Jodå, det är bra med mig. Ska iväg till Birsta alldeles strax med Elin och vissa ur hennes familj. :) Ska bli skoj tror jag. :)
Det var från Oliver. Berättar mer på msn eller över telefon. :) Kraaaaam

Zara Jämtin sa...

hehe jasså? Njaa, inga superknep direkt, jag tycker att det är jättejobbigt. Men grejen är att när man sålt en grej, efter det sågår det ganska bra. Men om man kommer in i en svacka där man inte säljer nånting alls så blir man less och tycker att det är jobbigt. Det är då man måste kämpa som fan..Fattar du vad jag menar, eller är jag helt ologisk? Lycka till! Hoppas det går bra för dig :)

Nordic Rockabilly sa...

Onico då? det är ju hälsosamt... och i en rund burk :P

men under mina veckor på konsum har jag fortfarande inte sålt en enda dosa onico - men det är förvånande många kvinnor som köper "karlsnus" :P