torsdag, juli 10, 2008

Från bärbar till stationär

Min bärbara dator har så gott som blivit stationär nu. Till att börja med har den inte så jätte lång batteritid, vilket inte gör mig så mycket. Men när jag tog studenten fick jag högtalar (förstärkare med inbyggd bas) av min bror, de sitter i. Jag fick även ett presentkort på AudioVideo (smygreklam bara för att brorsan jobbar där) så igår var jag och införskaffade en färgskrivare med koperingsfunktion, skanner och minneskortläsare (blev också ett strykjärn, ursch vad vuxet det låter! Jag skyller på att jag syr en hel del). Den sitter också inkopplad. Dessutom vill både skrivaren och förstärkaren ha ström, vilket ger dem två sladdar var. Som om inte det skulle räcka använder jag en trådbunden råtta (datamus). Måste erkänna att den trådlösa minimiusen kanske inte var det smartaste jag köpt, den var så otroligt liten.. Så jag har så mycket sladdar att jag kan sticka en tröja.
Enda sladden jag nu blivit av med är nätverkakabeln, min lilla privata nätverkstekniker var här och trollade lite (han fick även ordning på grannens trådlösa). Begriper inte riktigt hur man bär sig åt, med all ipconfig, pingning, macnummer och ipnummer hit och dit. Men lite lär jag mig nog för varje gång. Det är små spännande och det är kul när man känner igen sig när han klickar runt.
Fast det kanske inte gör så mycket, det är ju inte direkt så att jag springer runt med trappan. Det skulle verkligen ge begreppet bärbart ett nytt ansikte..
Men det går ju faktiskt att dra ut sladdarna och ta med sig datorn. Men jag har läst att man ska akta sig för att sitta på allt för konstiga platser med datorn också, så den står där den står.

Inga kommentarer: