torsdag, juli 03, 2008

Köffärssås med dopp

Igår var en rätt trevlig dag!
Jag kom hem vid kvart i sju, efter att ha varit och handlat lite mat
Sen kom Mate hit, vi lagade spaghetti och köttfärssås. Eller så mycket till sås blev det egentligen inte. Men gud vad gott det var.
Ingen av oss hade någon direkt idé om vad vi skulle göra.. Men har kommer "receptet"...

Älgfärs (som för övrigt är mer miljövänligt än vanlig färs)
Vatten
Ketchup
Tomatpuré
Salt
Peppar
Kanel (Mates mamma och systers idé)
Tacokrydda
Paprikakrydda
Vitlökspulver
En burk kantareller

Allting steks lagom länge och allting ska vara i lagom mängd..
Som sagt, vi hade ingen egentlig idé, men gott blev det!
Efter en sen middag och att ha hälsat på min familj, som nu hittat hem från stugan, for vi ner till älven. Årets första dopp. Men det tog sin tid, vi kom inte ner i vattnet förrän vi skvätt ner varandra totalt.. Inte visste jag att Mate var en sådan badkruka..
Men det var väl halvskönt när man väl kommit ner, svalkande om inte annat.
På vägen hem (vi cyklade), stannade vi för att prata med Oliver (grannes lilla rus (eller vad en liten häst heter)) och en bagge. De var trevlig och kom fram och hälsade, även om Oliver inte tyckte att baggen skulle få något gräs.. Till sist säger Mate; "Det är ingen ström i stängslet."
"Är det inte?" svarar jag och känner försiktigt på stängslet med tummen. Känner ingenting, så jag testar en gång till. Det var visst ström i stängslet!
Det blir ytterligare ett stopp innan vi var hemma hos mig. Den här gången hos andra grannen eller snarare deras kor. Mate har ju en viss förkärlek till dessa metangasrapande djur (som faktiskt är riktigt söta).
Även här börjar Mate fråga om ström i stängslet. Jag är inte så dum att jag testar..
Inte frivilligt däremot, däremot råkar jag sätta benet mot tråden. Det var ström även här! Tur att styrkan inte är till för att döda något. Dessvärre har både hästen, fåret och kossorna tjockare hud än mig, eller ja, hårigare i alla fall. Men lite ström har väl ingen dött av..
Hemma hos mig ser vi på Betner och när Mate sen börjar gå hem är klockan halv ett.
Men trevligt hade vi!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kossorna producerar inte mer butangas än vad de får i sig när dom äter gräs och annan mat. Det blir lika mycket utsläpp om gräset vissnar och dör istället!
Gräset har tagit upp exakt lika mycket CO2 som det avger efter att kon har ätit upp den...

Anonym sa...

Tja.. Kan ha varit ett Gotlandsruss, en Shetlandsponny, en Falabella, en Islandshäst... Finns väldigt många små raser. :)