söndag, juli 13, 2008

Svensk sommar

Idag har varit en dag liksom alla andra. Jag har jobbat och inte så mycket mer. Det var rätt okej på jobbet. Men jag blev väldigt irriterad över en kund som kom in när jag stod i kassan. En äldre farbror, han står och funderar högt vad han ska ha för för något, korv visade sig när han fått igång hjärnverksamheten. Medan han funderar säger jag till Markus (min kollega); "Två grillade i baguette". Han nickar och inget mer med det. Men farbron tog tydligen väldigt illa upp, när de som beställt före honom skulle få sina korvar medan jag tog betalt av honom. "Har du pratat klart där nu. Så jag kan prata med dig" säger han ilsket och gestikulerar så mycket att jag trodde han skulle peka ut någons öga. Han beställer en lökkorv i papper. Då blev han sur för att jag sa att vi inte har lökkorv, men att vi har kabanoss, korv med vitlökssmak. Säger någon lök tänker jag på gul och rödlök, inte vitlök! Sen blev han irriterad för att jag frågade en gång till om man skulle ha den i papper. Jag menar det är inte så ofta någon köper en korv i papper, jag har aldrig sålt en kabanoss i papper tidigare (brukar vara vanlig korv till hundar i så fall).
När han ätit upp sin korv kommer han tillbaka med en trisslott med vinst. Efter att jag har läst av den (kontrollerat vinsten i en apparat) frågar jag om han vill ha pengar eller lotter. Då blev han irriterad för det med, då hade han sagt att han ville ha två nya lotter.
Men lilla vännen, när man står i kassan vill man vara säker på att man gör rätt och det gör inte ont om man frågar en gång till...

Petter kom och "hämta" mig på jobbet idag. Lagom till att jag sluta började det hällregna. Det riktigt öste ner! Måste vara det snabbaste sättet att duscha efter jobbet, färdig innan du ens är hemma..
Vi har slagit nytt Sverigerekord i Ångermanland på just regn det gångna dygnet. 6o mm på ett dygn, normalt för hela juli är 44 mm.
Så vi får väl hoppas på solsken resten av månaden nu, man kan ju tycka att vi fått vår del av regn nu..

Inga kommentarer: