tisdag, juli 01, 2008

Att komma i tid

Jag satt nyss och lyssnade på p4s morgonprogram där de tog upp hur viktigt det är att komma i tid och varför alla inte "klarar av" det.
Forskaren de pratade med ansåg att det var väldigt respektlös att komma försent. Hon kom själv alltid i tid.
Jag tror ens syn på att komma i tid beror mycket på hur man själv är som person. Är du en person som alltid kommer i tid förväntar man sig även att andra ska ha lika stor respekt för tider.
Jag är en sån person som ganska ofta kommer någon minut för sent, men samtidigt kan jag också passa tider. Men överlag är jag en tidsoptimist och det brukar kunna bli stressigt och lite hipp som happ strax innan vi ska åka iväg.
Jag tycker inte att världen går under om någon kommer 10-15 minuter för sent. Men det finns ju olika sätt att komma för sent på också. Något som alltid är uppskattat är om man hör av sig och talar om att man blir sen.
Jag tycker inte att komma för sent är ett tecken på att man inte respekterar de man har en överenskommen tid med. Vad som helst kan ju ha hänt.
Sen bara för att man inte hittar sina saker betyder det inte att man är en respektlös människa, snarare en aning virrig och tankspridd.

De, på radion, tog även upp det att om man ska med ett flyg är man mer ofta i tid än på möten. Ja, det beror ju givetvis på vad konsekvenserna blir hur vida man är i tid eller inte. Men ska man träffa en kompis på stan är det inte lika planerat som en utlandsresa (för jag hoppas verkligen att ingen flyger inom landets gränser. Ta tåget istället!)..
Men de flesta kan passa tider när de känner att de är motiverat, sen kanske man struntade i att man inte fick med körkortet om man har ett flyg att passa.

Radions expert sa även att hur bra man var på att passa tider berodde på ens uppfostran och uppväxt. Det är jag beredd att hålla med om och dessutom göra ett tillägg. Vi i de Nordligare länderna är överlag mycket bra på att passa tider.
För lite mer än ett år sen var jag på ett läger för kultur och religonsförståelse i Polen. Det var polacker och svenskar (givetvis) men även greker, turkar, jordainer och israliter där.
Här märktes det tydligt att vi hade olika uppfattningar om att komma i tid.
Vi från Sverige, Polen var alltid punktliga, Turkiet och Grekland var snäppet efter (inom gränsen för acceptabelt), medan Israel och Jordinen alltid var minst 30 minuter för senade. Men ibland kunde det dröja upp till två timmar innan alla dykt upp. Vilket gjorde oss andra väldigt irriterande och när vi tog upp det vifta de bara bort det.

Som sagt, det är skillnad på att komma för sent och komma för sent.
Det kan vara helt okej att komma för sent om man gör det på ett respektfullt sätt.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej R! Nu har jag blivit trogen läsare av bloggen, härligt, jag älskar att läsa bloggar! Är åter på plats i Götet, börjar sommarvicket imorgon...ses när du kommit till Trollhättan hoppas jag! Kram!