onsdag, februari 03, 2010

Uppgifter, uppgifter och varför inte en uppgift till?

Planeringen verkar ha varit ungefär lika med noll i den kurs jag läser nu. Först i två veckors tid har vi i princip ingenting att göra, utom läsa och läsa. Vi hade väl tre lektion i veckan på ungefär två timmar, max. Men nu har de hittat på att vi faktiskt ska få göra någonting. Någonting innebär hur mycket som helst, samtidigt. Vi har inte mindre än tre olika uppgifter, givetvis så innehåller varje uppgift sina olika delar med. Huvva, jag ser inget ljus i tunneln. Inte nog med att det är många uppgifter de är dessutom väldigt dåligt formulerade också, dålig kommunikation skulle jag nästan vilja påstå. Mycket av tiden går att till att diskutera vad uppgiften egentligen går ut på...
Vi har en grupp hemtenta som i princip går ut på att vi ska göra lite mediebevakning. Den tog vi på allvar tag i dag, synd bara att vi inte kunde göra så mycket som vi tänkt då fråga tre var begränsad till tre hemsidor som ingen skrivit ett ord om den händelse vi valt att granska.... Inte nog med det, läraren är sjuk och svarar inte på mail. Så det slutade med att vi gjorde så mycket vi kunde och sen åkte hem.
Vi ska även förbereda ett litteraturseminarium, närläsa 60 sidor och lära oss dem ordentligt. Därefter ska de presenteras för klassen som ska bomba oss med frågor. Vi ska dessutom förbereda frågor till deras kapitel ur ordbajsar böckerna... Jag ska kanske ta och läsa igenom dem och göra mina frågor, så skulle det se lite ljusare ut där.

Vi har också en egen hemtenta att trolla ihop. Den känns också väldigt jobbig. Dessutom har jag inte fått ena boken som jag behöver till några frågor där. Hon har ju varit så snäll och bestämt vilka böcker vi måste referera ur, vi får inte bara poängavdrag om vi inte gör det. Vi blir helt underkända. Hurra!

Sen håller jag på brottas med dilemmat om träning. Jag har betalat in kåravgiften nu, så jag ska börja gå på fotbollen och basketen igen. Dessutom ska jag på core träning med Ida idag. Jag har funderat om jag ska börja med någon styrka- eller konditionsträning på något "ställe". Men det känns dyrt och dessutom ligger de flesta inne i stan eller ännu längre bort... Billigast verkar vara Frisks och Svettis, men de ligger också längst bort. Vi får väl se vad jag tycker om det idag och hur krångligt det är att ta sig dit..
Jag försökte i förra veckan att träna hemma, dels att göra egna styrkeövningar men också efter dvdfilmer. Men det kändes inte riktigt så givande och inte roligt.. Fotbollen och basketen är visserligen så pass jobbig att man svettas ordentligt, men det känns inte så jätte allsidigt. Det är ju inte direkt som när man tränade med ett lag..

Till helgen ser det ut som om det blir fest här i Sundsvall med förfest här hemma. Men som det känns nu är jag inte så jätte pepp, utan det känns mest omständligt och jobbigt. Fast det kanske känns annorlunda i slutet på veckan, hoppas jag. Nu borde jag ta tag i något vettigare, typ ett av alla skolarbetena..

Inga kommentarer: