fredag, februari 12, 2010

Hur hög är din IQ?

Ibland vore det skönt att kunna stänga av den automagiska analyseringen min hjärna envisas med att göra så fort den ser reklam. Men det är inte lätt alla gånger, speciellt inte när man blir upprörd över dem. Antingen för att de bara är allmänt dåliga och oigenomtänkta eller så är de kränkande.
Som den här reklamen, som jag sett på ett antal av mina vänners bloggar, nämner inga namn men ni kan ju alltid leta i min blogglista... Den är inte bara dålig den utan kan även ge oanade konsekvenser...

Men för att ta en sak i taget. Vad säger den egentligen?
Jo, att färgblinda/rödgrönfärgblinda  personer har låg iq. Det är det enda som punktbilden handlar om. Är du färgblind så är det mycket svårare att se att det står 74.
Men för att gå vidare i analysen, vad händer då man klickar på länken? Man kommer till en hemsida där man får svara på fem frågor som då tydligen ska genera någon form av iq-värde. Till varje fråga får man tre svarsalternativ. "Hur många födelsedagar har en normal person per år?" "Normalt har en månad 30 dagar. Hur många har 28 dagar?" Jag vet inte, men sist jag kollade upp det kallas det allmänbildning om det ens ligger på en så hög nivå av kunskap?
Hur som, spelar dina svar ingen som helst roll. Utan efter att svarat på dessa banala frågor ska du uppge ditt namn, mail, födelsedatum och därefter även adress och telefonnummer...

Vad som däremot nämns väldigt dåligt, ni vet den där lilla texten som man aldrig läser....

Genom att fylla i ovanstående formulär godkänner jag att organisatören av tävlingen och dess sponsorer vid vinst kan offentliggöra mitt förnamn och bostadsort. Jag godkänner att organisatören och dess sponsorer får kontakta mig via telefon, e-post och brev med förmånliga erbjudanden. Jag medger mitt godkännande för reklam via e-post och telefon och dess villkor. Detta godkännande kan därefter när som helst återkallas. För vidare information klicka här. 

Vilka är det då som använder sig av denna skumma reklam form? Jo, låt oss klicka på den lilla knappen sponsor så får vi upp en lista med företag som vill raffa åt sig din mail och telefonnummer för att kunna lagra denna information utan att bryta mot PersonUppgiftsLagen.. Ja, varför lagra din information då? För att kunna skicka dessa älskade stackarna till telefonförsäljare på dig och för att fylla din inkorg med mail du inte är intresserad av.

Men jag ska vara snäll och nämna dem här så får de lite publicitet i alla fall.. (All publicitet är ju bra, bara man kan hantera den..) 
Agria Djurförsäkring, Guldmail, Fyndklubben, Vitalas AB, M3 Research, Haléns AB, Securia Systems AB, Australian Wine Club, Stayhard AB, Boxer TV-Access AB.

Jag hittade ytterligare en hel del intressanta bitar i deras "allmänna villkor för tävlingen", ja de lottar ut 10 Iphones... De som organiserar tävlingen har gömt sig i Tyskland  (Planet49 GmbH, Oberliederbacher Weg 25, 65843 Sulzbach/ Ts, Tyskland.)

Sen att det, med stora bokstäver (här borde jag varit inbiten grafiker och gjort mig fin med hjälp av facktermer och skrivit versaler i stället) är viktigt att man läser nedanstående allmänna villkor innan man deltar i tävling. Om det nu vore så viktigt så borde det väl framgå tydligare än när man klickar på en undangömd länk? Dessutom intygar man genom att delta i tävlingen att man förstått de allmän villkoren, det tror jag det....
Men till det intressanta, vem vinner tävlingen då? För med tanke på frågorna kan det ju inte vara den med flest rätt eller "högst iq"... Nej då, ni behöver inte bli besvikna, det är den som snabbast att fylla i sina personuppgifter som vinner! Visst är det underbart!

Den deltagare som på kortast respektive näst kortas tid anger kontaktinformationen på första och andra sidan kommer att erhålla första respektive andra priset. Tiden för varje persons inmatning av data lagras av organisatören. Om två eller fler tävlingsdeltagare har samma registrerad tid kommer en utlottning av priserna att äga rum . Tid för inmatningen mäts med en tusendels sekunds noggranhet. 

(Ja, jag vet att noggrannhet är felstavat i citat, men det får stå för Planet49 GmbH eftersom det är direkt kopierat från deras hemsida.)
Ännu lite härligt är att det är tysk lag som gäller vid tvist mellan deltagare i tävlingen och Planet49 GmbH... Jag men, jag vet knappt vad Svearikets lag säger, än mindre vad Tyskarna plitat ner i sin lagbok...

Hur hög är min IQ?
- Tillräckligt hög för att inte vara med i ovanstående tävling, i alla fall.. Vill du ha reda på din IQ så rekommenderar jag hellre mensa där man kan göra ett provtest. Av någon anledning känns det mer trovärdigt...

1 kommentar:

Ann sa...

Haha! Vilken härlig analys! :) Tur att du är så klok.