lördag, februari 27, 2010

Lung helg

Huvva fy och skäms på mig. Nu har kusin sagt till skarpen att hon är less på föregående inlägg, så jag får väl ta mig i nackskinnet och plita ner några nya rader då..
Nu är det helg, lugn och skön helg utan något som helst inplanerat. Från början skulle vi fått besök av svärmor, men som olyckligtvis åkte på en förkylning, så det får bli en annan gång. I fredags var jag ute hos Ewwe och Nelly och fredagsmyste.. Jag blev som alltid bjuden på jätte god mat, kaka och annat mumsmums.. Ewwe har blivit som sina kusiner där hon sa att man blev bjuden på fika och mat så att man åt hela dagarna.. Det är tur att hon är riktigt duktig i köket, annars hade det kunnat blivit jobbigt...
Idag har jag och Gustav efter en lång sovmorgon som avslutades med frukost på sängen. Något som är jätte mysigt, eller det mysiga ligger väl i att man slipper kliva upp av hunger. För det är inte lätt att äta utan att smula ner hela sängen. Därefter har vi röjt upp ganska ordentligt i lägenheten, så nu är det nästan fint här. Det ligger dock en massa betongdamm både här och där. Någon borrade två hål i taket till boxsäcken...
Jag passade också på att baka ut min Herman (vänskapskakan) och baka mer bröd då det tagit slut. Gustav tyckte att focacciabrödet var så gott att jag fick göra en ny sats. Jag tror han blivit lite less på linfrötekakor och rågbaugetter. Omväxling förnöjer, inte sant? Vi får väl se hur lång tid det tar innan han lessnar på detta. Någon som vet något gott och inte allt för avancerat recept så hojta gärna till.
Det går framåt med min kokbok också, jag har nu skrivit in 15 favoritrecept, och fler ska in också! Det lutar åt att det mest blir en massa kakor och bröd i den, men då får det väl bli så också.
Jag måste fundera ut något schyst tema så att det ser snyggt ut. Jag har i alla fall börjat fundera lite på hur jag vill att ett bra recept är utformat. Som att ingredienserna står i den ordning man ska använda dem, att gräddnings och jäs tid både står i en egen ruta och i den "löpande texten".. Kul att få utforma något precis som man själv vill...

Den nya kursen har hittills varit betydligt bättre än den förra. Härliga föreläsare och de har lagt in workshops efter varje föreläsning då vi praktiskt får tillämpa det föreläsningen handlade om. Underbart koncept, känns som om man lär sig mycket bättre då man får prova på medan man har det färskt i huvudet.
Jag bytte också ut skuggan jag virkat mot en stor modopärlplatta i fredags. Hel schyst byte med Oscar!
Nu ska jag nog virka vidare på mina strumpor. Ja, jag har blivit knäpp som virkar strumpor istället för att sticka dem...

Inga kommentarer: