måndag, februari 22, 2010

Skön morgon

Ute strålar solen fast termometern visar många grader minus.. Solsken gör mig ändå pigg och glad. Nu är det exakt två timmar till min nya kurs börjar, Kommunikation och Organisation, tror jag den heter. Åtminstone på ett ungefär. Dagen har hittills varit rogivande och fin. Jag klev upp när jag vaknade efter underbara drömmar om ett undangömt fik med baguetter och juice för 17 kronor. Så bra att jag, Linnea och Ida åt alla luncher där.. Men som sagt, det var en dröm..
Jag hann precis kliva upp och borsta tänderna innan mamma plingade på dörren. Lika bra att släppa in henne.. Hon lämnade massa mat (kött, potatis, saft) och en Herman. Hon hann också dricka en kopp kaffe, äta lite apelsin och låna min vetevärmare innan hon hastade iväg. Tanken var att hon skulle ha kommit igår kväll, men så blev det inte. Men jag får träffa henne redan ikväll, jag ska iväg på en liten övernattning hos mormor, dit mamma for. Imorgon ska vi in till Gnarp och den underbara tygaffären. Tror att jag kommer ha mycket svårt att motstå frestelsen att fylla på mitt tygremseförråd (de som jag sydde örngottet av och andra lakan + örngott).. Men det ska nog mycket till innan jag slår de mängder mamma lär införskaffa.

Jag upptäckte att vårt bröd hade möglat, så nu har jag nytt bröd i ungen. Focaccia heter det visst, men be mig inte uttala det. Blir det lika gott som det jag åt hemhemma så kommer de hamna i kokboken jag ska börja på med. Jag har en toppenidé som jag ska försöka ro i hamnen. Jag ska ta alla recept jag samlat på mig på en halv miljon olika lappar som jag inte alltid hittar då jag ska och samla dem i en alldeles egen kokbok. Jag ska göra kort av dem i a5 format, plasta in dem och fästa dem på en slags triangel som sen ska stå i köket. Lite svårt att förklara, men ni som inte förstod får helt enkelt vänta ett halv år eller två tills jag gjort klart min lilla idé.
Mmm, nu börjar det lukta gott i från köket.. Dags att kolla till brödet!

Inga kommentarer: