måndag, juni 06, 2011

Trodde jag ja....

Ett sms senare och sommarlovet är framskjutet. I dag väntar ännu mer tjänstgöring på macken. Jag har en känsla av att jag aldrig kommer att göra någon sista dag där utan bli inringd lite då och då. Eller insmsad. Lika bra det. Det skulle kännas konstigt att klippa navelsträngen helt. Det var nog konstigt att säga till dem att jag inte ska vara där i sommar. Men chefen verkade gilla att jag 1. får vara på en tidning i sommar, 2. att jag inte hade jobb hela sommaren.
Jag lämnade en liten lapp med de veckor jag har jobb så i fall någon blir sjuk eller bara vill ha lite mer lov...
Det ser ändå ut att bli en molnig dag så min solbränna gnäller inte allt för mycket. Vi får se om det är min solbränna eller ekonomi som går vinnande ur den här sommaren. Jag vet inte riktigt vem jag ska heja på.

Här kommer en bild från Dagbladet, gamla lokalerna, bara för att jag ska ha något mer att skriva om. På den röda stolen närmast har jag tillbringat många timmar både i telefon, sökande på internet och knapprande på tangentbordet. Många roliga timmar skulle jag vilja påstpå.
Journalistyrket måste vara det bästa som finns. Det är socialt, mycket eget ansvar, jag lär mig konstiga nya saker varje dag och jag får skriva. Kicken man får när man sätter sista punkten på en artikel man är riktigt nöjd med. En med massa bra och kärnfulla säg (/pratminus/citat), en med en tydlig motsättning och härliga fakta uppgifter. Den jag skrev om traktorolycka är en sån typiskt artikel jag är nöjd med...

För två och ett halvt år sedan omkom en 43-årig man i en våldsam krock med en traktor. Traktorns skopa skalade av taket på personbilen. I går hölls rättegången mot traktorföraren.
– Jag förnekar brott, säger han.

43-åringen skulle hem efter ­jobbet och äta middag. Hemma väntade sonen på pappa. De skulle på hockeyderby mellan Timrå och Modo. Men pappa kom aldrig hem och hockeybiljetterna ligger fortfarande kvar i hans plånbok hemma i bostaden.
Det var på Timmervägen vid Birsta som personbilen, som 43-åringen färdades i, kolliderade med traktorn. Olyckan inträffade den 30 oktober 2008.
– Helt plötsligt var det en bil framför mig. Jag hann inte reagera, säger traktorföraren som i går fick försvara sig i Sundsvalls tingsrätt.

Pratade i mobiltelefon

Traktorns skopa skalade av ­taket på personbilen och 43-åringen avled innan räddningstjänsten var på plats.
Traktorföraren hävdar att skopan var någon decimeter ovanför vägen. Han hävdar att han låg långt till höger i sitt körfält och höll en hastighet mellan 20 och 25 kilometer i timmen. Han såg den mötande bilens lyktor och kände sedan hur traktorn tvärt svängde till vänster.
Inte förrän det tog tvärstopp och fordonen låg i diket förstod han vad som hade hänt.
– Jag tror jag klippte taket av en bil, sa traktorföraren till sin kollega, som han pratade med i telefon då olyckan inträffade.
Polisens tekniker har gått igenom hjullastaren och hittade inga fel som kan ha orsakat olyckan.

”Tänker han mörda?”

Ett kvinnligt vittne berättar dessutom att traktorn körde med skopan högt upp i luften. Hon såg hur trakorn tvärt svängde vänster, rakt in i bilen framför henne. Traktorn skyfflade sen ner personbilen i diket på hennes sida vägen.
– Jag hann tänka; vad gör han för något. Tänker han ­mörda grabben, säger hon.
Traktorföraren anklagas för vållande till annans död, för av oaktsamhet ha orsakat 43-åringens död. Om han döms riskerar han upp till två års fängelse för brottet eller böter.

Inga kommentarer: