lördag, april 02, 2011

Journalist på riktigt (i två dagar)

Då var det helg och jag har gjort mina två första dagar som riktig journalist. Riktig i bemärkelsen som frågad om jag kan komma och dessutom betald. Tidigare har det bara varit praktik (två gånger, skoltidning och redaktionsövningarna). Men det här var annorlunda, fast att jag gjorde ungefär samma sak som under praktiken. Fast med kortare tidsplan. Jag hade inte flera dagar på mig som jag haft på några artiklar...
Det första jag fick göra var att fara på rättegång! Det har jag aldrig gjort förut, så det var verkligen en speciell upplevelse. Det var en trafikolycka, en traktor och en personbil. Traktorns skopa hade kapat taket på personbilen och mannen i bilen dog direkt...
Nu ska de ta ställning till varför olycka inträffade och främst om det var traktorförarens fel. Jag hamnade bredvid den dödes mamma. Det var också tufft på sitt vis, något som jag inte alls var beredd på. Jag hade dessutom pratat med henne innan, eller det var hon som började prata med mig. Vad gör man, hur ska man bete sig. Vad ska man säga. Det finns inga ord...
Det var inte så svårt att skriva, ungefär som när vi skrivit om åtal tidigare. Tack Ingemar för allt du lärt mig! Jag har verkligen lärt mig jättemycket under det år som gått. Även om det inte alltid känns så. Men att få jobba extra och höra vad Leffe (nyhetschefen) säger om min texter och sätt att jobba får mig att inse att det faktiskt är så.
Jag borde ta och utmana mig själv nu, något som jag länge undvikit, och läsa de artiklar jag skrivit tidigare. Jag har varit rädd för att jag skulle vara bättre då. Att jag ställde bättre frågor och skrev bättre då jag inte tänkte mig för på samma sätt.
Men det kanske är så till en början, innan man lärt sig det här sättet att tänka på. Sen när det väl sitter i ryggmärgen är det säkert en stor förbättring.

I går kom Kaka hem. Jag har nämligen döpt vår nya frys så det inte ska råda någon tvekan om vad vi ska ha i den. Just nu är det allt möjligt i den eftersom vi stoppat in allt från den andra frysen och frostat av den.
I morse var jag uppe hela två timmar för Gustav, jag klev upp vid sju, på en lördag! Efter att ha diskat, det är en oändlig resurs. Vi borde kanske börja vinna energi ur denna förnyelsebara företeelse... Något för energiforskarna tror jag..
Men viktigast av allt är att jag hann börja baka pitabröd som Gustav fick grädda när han väl vaknade. Kaka är hungrig!

Sen hann jag skriva några ord på praktikrapporten också. "Hej. Här har ni instruktioner. Men följ dem inte, jag är så less på att läsa praktikrapporter."
Hm, jag skiter helt enkelt i att läsa igenom den noggrant och skriver lite som jag vill då. Så får vi se hur det går. Men delar man ut instruktioner och sen säger skit i dem så får man stå sitt kast också. Kan vara så att jag faktiskt tänker skita i dem!

1 kommentar:

Sara sa...

You go girl! Grattis till extrajobbet! :D :D