onsdag, april 27, 2011

Vad var det det hette nu igen, men det i alla fall

Nu måste jag ta tag i skolan. Jag lider återigen av det där krångliga ordet jag hörde för länge sen och inte kommer i håg. Hur som helst innebär det att jag har något jag verkligen borde göra, men att allting annat är mycket roligare....
I morgon är dte tenta i något så sjukt osexigt som B-metod. Massa forskningsgrejs. Forskning kan vara intressant, när den kommer fram till massa spännande saker. Jag tycker Maslows behovstrappa och Bourdieus fältteorier är väldigt intressanta. Men jag känner inget större behov av att lära mig massa krångliga ord, validitet, positivism och triangulering. Jag antar att det här är baksidan av att studera på universitet. Annars tror jag mer på universitet och högskolor än ky-utbildningar och folkhögskolor. Fast det spelar nog stor roll vad man ska bli också...
I går var jag mycket duktig på att göra massa annat. Det började ganska bra, jag läste igenom min käre vän Idas dokument sen hon satt i samma sits som mig. Sen var jag på en intervju på Statoil (här i Sundsvall) som kändes väldigt lovande. Jag var ju inte 19 år som de andra sökande. Ålder är visserligen bara en tidsfråga som en vis lärare sa en gång, men när man söker jobb verkar det kunna vara avgörande. Det är skönt att jag äntligen får ha åldern på min sida, även om jag inte tror jag utvecklats nämnvärt de senaste åren. Ni vet, jag föddes färdig. Eller så kanske det bara är så att jag inte märker förändringen själv. Min fina kusin Sara har två gånger kommenterat att jag skriver bättre nu än förr. Det är ytterligare en sak jag inte märker av. Men det är kul att höra. Jag litar på dig, du brukar vara klok!

Nä, nu tror jag att jag ska göra en deal med mig själv. En timmes plugg och sen en halvtimmes rast. Det låter rätt schysst. Jag har tummar att sticka klart på mina supertjusiga vantar, två dukar att virka, en flamingo som är halvfärdig (ja, jag är positiv i dag med), en mus som saknar svans och öron, två jästar (heter det verkligen så? två jästkuber kanske?) i kylen som vill bli bröd, en väska att packa (det blir Sollefteå ytterligare en helg, macken kallade), kaka (vår lilla frysbox) är hungrig på just kakor och Tux bur skulle inte dåligt av en städning...
Hm, vad var det jag led av nu igen.
Tjugo över tio får jag ta tag i något från min långa upprabling. Nu blir det lite tentaplugg. Hurra.

Inga kommentarer: