tisdag, april 13, 2010

En strålande dag

Tjoppla hoppla, idag är det strålande solsken! Gustav har just åkt i väg till Härnösand för sin sista dag på comhem och jag sitter och njuter av att solen tittar in genom mitt fönster. Jag har alldeles nys kört hem bilen från andra sidan vägen och verkstaden. Den är äntligen lagad. Gustav ringde i morse och för att höra hur det gick med bilen, det visade sig att den var redan var klar. Vi som gått hela helgen och väntat på att de ska höra av sig då den var färdig...
I går var jag i Kramfors med Marielle och Emmamma. Vi kollade så att våra gamla lärarna skötte sig och jag vet inte hur många gånger jag fick säga "Sundsvall" och "Grafisk design och kommunikation" igår, men det var då ett antal. Jag tror i alla fall inte att Marielle och Emmamma kommer att glömma var jag bor eller vad jag pluggar i första taget. Vi hann också med varsin milkshake i det strålande solskenet och sen den obligatoriska svängen på Dollar. Jag hittade inte garnet som jag letade efter, det fanns bara melerade och i illgrönt. Inte riktigt vad jag var ute efter, hade det funnits i svart eller grått så hade jag kunna gå med på två färger. Men illgrönt kändes för långt ifrån mina "normala" färgval.. Klockan fyra lämnade jag the big pulvercity med en smultroncider (nej, smultrondryck med ciderkaraktär, för att vara korrekt) och en pizzamacka från allas vår favorit kebabhåla (som inte är mycket till håla eller barack längre). Två timmar senare och efter ett byta i Härnösand så var jag åter i Sundsvall. Jag var i 75% av Ångermanlands städer igår, stackars Övik som inte ärades av ett besök. Det får bli en annan gång istället, ungefär samtidigt som en Modomatch skulle kännas bra.
Hemma fanns en liten kaninpojke som väntade på matte. Dock vet jag inte om han blev gladast över att se mig eller att få sina frön.. Hur som har jag börjat oroa mig för hans tänder igen. De två tänderna på underkäken ser väldigt långa ut och ligger framför framtänderna.. Dessutom är de ojämnt långa, ja de ser helt enkelt skumt ut. Det faktum att han ännu inte är så pigg på morötter gör också matte lite orolig. Det har ju trots allt gått tre veckor sen jag var där, så han borde ha hunnit anpassa sig efter den nya längden på tänderna och omöjligt att det fortfarande skulle ömma. Så jag tog och ringde till veterinärn och frågade om de skulle vara så.. Hon jag pratade med tyckte att jag skulle komma in på med honom igen. Hon bokade in en tid med samma veterinär som sist.. När jag frågade henne om tips för att få honom att gnaga och sa att hon jag var hos inte hade gett mig något bra tips med än "köpa pinnar" så förstod hon nog att jag var missnöjd med denna förra veterinären så den här gången ska vi få komma till en annan. Det känns skönt, ska jag lämna bort min lilla älskling så måste jag kunna känna mig trygg. Nu låter jag som "Anna" i Solsidan när hon skulle föda barn..
Det ska bli skönt att kunna ägna sig helt åt Tux när han ska till veterinären och inte ha någon hemsk tenta att också oroa sig över. Även om ett C helt klart var bra på den, så ska det ändå bli skönt. På torsdag ska jag och Tux dit igen och Gustav ska dit för första gången. Hon pratade om att man skulle lära sig att klippa tänderna själv, så därför vill jag ha Gustav med. Jag vågar ju inte ens klippa hans klor, det är Gustavs uppgift. Matte håller i och distraherar med godis medan husse klipper klor. Samarbete på hög nivå, det är tur att vi båda har högskoleutbildning....

Om några timmar ska jag iväg på ytterligare en lektion, hoppas den är bra idag. Jag menar, nu har jag ju absolut noll förväntningar så då kanske han kan överträffa sig själv. Annars måste något göras, det känns dumt att vänta med all kritik till utvärderingen. Då är det redan för sent för vår del. Jag har ju i alla fall lärt mig göra omslagen rätt så jag kan sticka på min andra strumpa om det blir ytterligare en tråkig film.
Ikväll blir det desto roligare, jag ska träffa min underbara Ewwe och försöka bli modell. Ja, visst skulle jag bli en toppenmodell! Så glamorös som jag är.. Tidningarna skulle återigen få rasa om att hon är för tjock! Okej, jag driver lite, jag ska se om jag får bli hårmodell. En salong i Birsta söker personer som de får fixa till håret på - som de vill. Så jag ber nu alla att hålla en tumme för mitt hår. Jag är inte helt säkert på att mitt hår kommer att kvalificera sig, det är fortfarande kortare på ena sidan även om det säkert är tio centimeter nu. Jag ser helt enkelt inte riktigt klok ut. Så är det en frisör som gillar utmaningar så får de gärna försöka sig på mitt fluff. Dessutom är det billigt och bra. De gör vad de vill, gratis och jag har ingen talan. Fair deal, helt enkelt. Jag ska se om jag lyckas lura Ewwe till en klippning också, hon har långt och fint hår. Men samtidigt har hon fördelen att hennes hår växer hejdlöst.

Nu ska jag ta och packa upp helgens packning och sen göra mig i ordning för skoldagen. Det ska bli kul att träffa kompisarna igen och se hur många vi blir denna gång. Sist var det ett antal som inte ens dök upp...

1 kommentar:

Sara sa...

En kompis var hårmodell förra veckan, han blev grymt snygg i håret! :D Håller tummarna för dig!