onsdag, april 07, 2010

Återigen kritisk

Nu är jag åter i Sundsvall, men bara för några dagar då det blir mer jobb till helgen igen..Allt i lägenheten var sig likt utom mina odlingar! Jag borde ha tagit med mig mina melonplantor! De ser allt annat än levande ut och det kommer att behövas ett mirakel för att få dem levande igen.. Någon som har ett mirakel till över i byxfickan?

Igår hade vi återigen en lektion, en lektion som faktiskt försökte förmedla någonting. Men jag var för korkad för att förstå vad det var han mumlade om. Jag tyckte mest han mumlade om vad han skulle mumla om. En genomgång av vad han skulle gå igenom som han sen inte riktigt gick igenom... Vilket tog ungefär en kvart och därefter fick vi se 45 minuter av Bowling for Columbine, som vi sedan skulle diskutera. Men så mycket till diskussion blev det inte heller. Det kändes nästan som om vår kära doktorand förutsatte att det inte skulle bli någon diskussion. Vill man ha en klass att diskutera så får man ibland ställa vägledande frågor för att få igång klassen..

De har tre "lektionerna" som vi nu haft får mig att börja undra hur den pedagogiska utbildningen för doktorander ser ut? Jag menar, det är stor skillnad på att kunna sitt ämne och på att kunna lära ut det! Då menar jag verkligen stor skillnad. Jag förstod inte vad han mumlade om, jag förstod inte hans powerpoint och jag hängde inte riktigt med på meningen av filmen. Om det var filmen i sig vi skulle diskutera eller om det var filmens budskap och eventuella effekter som det kan ha fått... Återigen är jag kritisk, men jag antar att jag får ge honom lite mer tid..  Jaja, man får väl förlita sig till böckerna i den här kursen och verkligen försöka läsa igenom dem.. Jag har ju trots allt kommit över alla böcker nu, så jag har ju ingen ursäkt för att inte läsa dem..

Idag står det noll på schemat, så jag får väl ta och läsa lite. Eller så ser jag klart filmen som vi tittade på eller så någon av alla andra filmer han skrivit upp på vår litteraturlista. Jag har redan sett en av dem, Ed TV, vilket visserligen var en rolig film, men jag undrar hur relevant den egentligen är. Visserligen visar den på hur vi människor engagerar oss i det som vi kan relatera till (en vanlig människas liv och problem), sen handlar den om att man inte vill ha hela sitt privatliv som en öppen bok för andra.. Samt att tv-bolagen gör allt för att tjäna en hacka och skapa tittarsiffror.. Men stämmer det verkligen att de högsta cheferna inte har någon moral? Någonstans vill jag inte tro på det, men ibland kan man ju undra.
Men samtidigt känns det lite skönt att se på filmerna för då kan jag sticka samtidigt. Ja, du läste rätt, sticka, inte virka. Jag tänkte låta mina stackars pekfingrar ta en lite paus från torr och nött hud. Dessutom har jag kommit fram till att strumpor faktiskt gör sig bättre som stickade. Jag har däremot hittat ett mönster med jättesnyggt skaft som jag ska ge mig på..

Idag kommer mamma förbi en sväng, vilket kommer att innebära att det bara är en dag den här veckan som jag inte kommer att träffa henne. Så blir det när man inte flyttar så långt bort som till Trollhättan. Ikväll är tvättid och sen blir det fotboll! Ska bli så skoj att sparka lite boll igen. På sätt och vis hoppas jag att vi bara är tio ikväll med, lagom många för två lag och då får man dessutom spela hela tiden. Tolv skulle också kunna funka, en avbytare var. Det blir lagom långa vilor och man känner att man verkligen får ut något av träningen.

Inga kommentarer: