fredag, april 11, 2008

Vi då?

Underbart! Nu ska man bli mindre värd som sökande till högskola för att man inte läst natur, samhälle eller teknikprogrammet! Visst är det underbart!Alla gymnasielinjer ger behörighet till vidare studier. Jo tjena, du behöver ju absolut inte ha läst engelska b, naturkunskap b, matte b + c och historia a för att komma in. Alla dessa kurser som inte ingår i mitt programs plan. De har vi fått välja till. För att överhuvudtaget kunna komma in någonstans har jag läst 350 poäng mer än man ska. Hur mycket ska man klara?! Det är inte alla som har ork, lust och struktur nog att läsa så många poäng. Vilket jag mycket väl kan förstå. Det är nog mycket vi ska göra i våra medieämnen!Skulle jag få chansen att välja om till gymnasiet skulle jag nog ha valt natur eller samhälle istället. Välj media och du blir ingenting efter gymnasiet. En gymnasieutbildning är inte speciellt attraktivt på arbetsmarknaden. Och jag har ännu inte hittat någon vidareutbildning som kräver att du läst bildspråk, multimedia eller mediekommunikation! Inte ens medieutbildningarna ställer dessa krav! Jag har hört talas om en filmutbildning som skiter skenenligt i om du läst rörlig bild c så länge du läst matte c! Vad har vi för att vi läst alla mediekurser. Visst det har varit lärorik (i bästa fall) och roliga. Men vi får inget jobb med hjälp av dem. Har till och med hört att man inte ska skicka med sina betyg när man söker jobb! Inte heller kan vi komma in på de utbildningar vi vill! Visst låter det underbart!Välkommen till Sverige!Inte nog med det. Nu lägger regeringen fram ett förslag som gör det hela ännu värre för oss. Från och med 2010 ska de som kompletterat sitt betyg på Komvux få ännu svårare att komma in på högskola, utan de som läst allting på gymnasiet ska prioriteras.Så du ska nu redan som 16 åring veta vad du ska läsa på Högskolan så du kan välja rätt linje!Som om det inte var nog svårt att välja linje till gymnasiet! Jag stod verkligen i valet och kvalet om vad jag skulle välja. En miljon alternativ och hur många nya begrepp som helst! Jag som ännu inte riktigt vet vad "jag vill bli då jag blir stor". Okej, det kanske är kostnad att ha elever på Komvux, men vad då? De kurser som behöver läsas upp (oftast matte, engelska och svenska) är inte speciellt kostsamma kurser om man ser till vad en kurs som kräver massa utrustning kostar. Men varför finns då medieprogrammet, du får inte tillräcklig behörighet för att välja fritt bland högskolorna och ingen på arbetsmarknaden bryr sig om vilka kurser du läst?!En del program som till exempel el, industri och träprogrammet där är di n utbildning så gått som klar, du behöver gå som lärling ett tag. Men därefter har du en utbildning på kan få jobb med!Ibland undrar man hur de som leder Sverige tänker. Om de nu överhuvudtaget gör det. Bara för att ni har era jobb säkrade betyder inte det att alla har det lika bra! Tänker de någonsin på vad de skickar de unga för singaler. Det är vi som är framtiden, ge oss en chans att få göra våra val. Ge oss en chans till att bättra på och ångra oss. Häng inte ut oss för att vi måste läsa upp eller lägga till kurser och gå dem via Komvux!

Inga kommentarer: