lördag, april 05, 2008

Högskoleprovet

Ojoj, vilken dag. Skönt att den är över säger jag bara. Klev klockan sex, tog en dusch och gjorde mig i ordningen. Precis när min gröt (vill ju få en bra start på dagen) blev klar, fem över sju ringer Rebecka och säger att hon är på busstation. Bråttom, bråttom, hon skulle egentligen tagit bussen och kommit dit tjugo över, men hade nu fått skjuts av sin pappa. Resan gick bra, var framme 25 min innan provet. Men vägen är verkligen katastrof! Ända sen dom "fixa till" i höstas har den bara blivit sämre och sämre. Vägskada på grund av hjärnskada.
Vi var hur som nästan först på plats. Sen kom den underbara studievilse ledaren och allt det fina med den dagen försvann. Har aldrig hört någon säga ett gott ord honom.
Efter mycket om och men fick vi ändå ut proven.
Först ett svenska läs förståelsetest, om jag inte läst så sakta hade det nog gått bättre. Kan inte förstå varför jag läser så sakta. Jag har läst hur många böcker som helst, man kanske inte kan träna upp allt? Ändå fick jag många rätt på slutet, det jag bara skuggläste.
Därefter ett engelskatest och ordförståelse (svenska ord). Det gick nog så där. Orden tror jag gick rätt bra. Men engelskan blev lite ole dole doff. Men då det bara var ett testprov för framtida prov. Det var ju typiskt att det var engelskan man behövde göra två gånger! Mitt favoritämnen nummer sist!
Sen var det kart och diagramtest, hel virrigt! Men lyckades ändå få tolv friska pinnar av tjugo.
Därefter lunch i en timme. Jag och Rebecka satte oss i bilen och åt vår medtagna matsäck. Min goda pastasallad var varmt välkommen i min kurrande mage. En tur till dollarstore hann vi också med.
Sen var det ett nytt engelska och svenska ordtest. Wie! Trodde denhär engelskadelen gick bättre än förra men orden sämre. Men sanningen här får vi aldrig veta. Hur som 7/20 på engelskan och som en vän sa, det är ju mer än en tredje del rätt! (Med någon procentenhet).
Orden fick jag inte heller vidare bra på, 13 av 40. Men det är ju så typiskt att flera alternativ verkar rätt. Sen när orden hamnar i ett sammanhang/mening förstår man ju meningen ändå.
Sen kom vi till min starka sida, logisk matematik Fick 15 av 22 där.
Observera att siffrorna bara stämmer om jag förde över rätt till mitt personliga kontrollpapper. Blev så mycket ifyllande hit och dit så man tappa bort sig. Får veta exakt resultat om månad, så vi får se då. Hoppas i alla fall på över ett poäng, men hamnar nog strax under. Men nu är det i alla fall gjort och även om jag inte får bra resultat så kan man ändå söka i den kvotgruppen. Får hoppas att det inte är många som har gjort det på den utbildning jag ska söka, men jag vet ännu inte vilken. Provet är ju giltig i fem år, så jag hinner nog bestämma mig!
Lite lustigt är dock att man betalar 350 koner för att få göra det och de kan inte ens bjuda på en blyertspenna, sudd och linjal! Jag menar, vad gör de med alla pengar?!
"Säkerheten" var värre där än på flygplatsen. I alla fall om man räknar antalet gånger jag fick visa legitimation. Men jag undrar hur nog de egentligen kollade. Höra en tjej som lånat en killes legg och kom in. Så ja, vill dom ge sken att vara noga men slarvar ändå. Inget jag blir förvånad av.
Men som sagt nu är det gjort och det känns skönt.

Inga kommentarer: