lördag, april 19, 2008

Nu är våren kommen

Nu är det dags att sluta tveka, våren är äntligen här!
Idag har jag krattat löv, plockat skillor (blommor), sett blåsippor och en fjäril, tvättat bilarna och ätit grillat utomhus! Skuttunge var dessutom ute hela dagen med mig, trots att dörren in var öppen så hon kunde välja precis som hon ville. Även cykeln är framtagen, brossan har tagit ut moppen, syster har börjat eumopedkurs! Det känns verkligen som ett straff när man på vardagarna måste sitta inomhus i skolan när solen strålar utomhus. Men ändå piggar det upp, att man kan bli så glad av lite fågelsång, dammoln när bussarna drar fram och för att inte tala om den där speciella vårdoften som inte går att missta!
Hela naturen vaknar till liv, men det är inte bara naturen. Alla människor (som till synes satt sig över naturen) verkar också mycket gladare och lättare till sinnes! Knopparna håller på slå ut på träden och gräset blir sakta men säkert grönare!
Man kan inte annat än njuta av den här tiden. Vintern var verkligen ingen höjdare i år, då den kom och gick lite som den ville.
Men för alla är våren inte lika underbar, för oss pollenallergiker kan den vara riktig jobbig. Jag älskar verkligen våren och vill verkligen vara ute och njuta av den. Fast det är inte så kul när näsan rinner, halsen kliar och ögonen gör både ock! Som tur är börjar min allergi gå över, så den är ganska lindrig. Men alla har inte samma tur som jag.
Att vara allergisk mot något man älskar är inte lätt.. (Ta i trä, jag är inte allergisk mot djur.)
Att längta efter något som bara till sist blir jobbigt. Men det är svårt att inte älska våren. All den växtkraft och glädje som är i luften!
Våren är så välkommen!

Inga kommentarer: