onsdag, februari 08, 2012

Snöröjning och elektriker

Sen det blev klart att jag skulle göra min praktik på Dagens Media kom jag fram till att jag kanske borde försöka mig på det där twitter. Sagt och gjort. Det har både för- och nackdelar och jag tycker fortfarande att det är aningen överskattat. Jag gillar fortfarande inte när det refereras till twitter som om det är nyheter, ni vet; I dag twittrades det om fördomar... Do something for real i stället! Eller när twitter-experter ska uttala sig och frälsa världen. Men då och då får mig sig ett leende eller en upplysning.
I dag till exempel, twittrade Stockholmstad (kommunen): "Har du synpunkter på snöröjningen i staden? Tyck till här: http://t.co/ebzZTwlt"
Ni ser själva hur det ser ut på bilden? Det faller lite lätt snö som knappt blir slask när det lägger sig på marken. Jag vilar min låda.*
I övrigt tuggar livet på bra. Blev dock besviken på Sats. Jag skulle ju bli en nyttig hurtbulle när jag flyttade ner. Nyttig lever jag upp till någorlunda bra, äter grönsaker, frukt och lagar riktig mat. Sen var det det där med träning också. Det finns inget gym riktigt bekvämt nära, det bästa vore att inte vara beroende av kollektivtrafiken när jag ska dit. Gå eller cykla. Ja, jag tog med mig vår lilaglittriga reservcykel.
2,5 kilometer bort finns ett Sats. Men man måste binda sig i ett år för att träna där. Sats finns inte i Sundsvall. Ni ser problemet? Jag skickade ett vädjande oskyldigt mejl till dem. Men inte då.
Fast jag vet att andra gym gjort liknande undantag, så jag ger inte upp än.. Fortsättning följer.

 I dag har jag hittat5 fram och tillbaka utan minsta lilla incident! Första gången!
Sen har jag lekt elektriker. Jag har en mysig fönsterlampa på rummet, som jag gärna vill ska vara tänd när jag kommer hem. Men att låta den stå på hela dagen är väldigt dumt och onödigt. Så i måndags införskaffade jag mig en timer. Eller mer sant, tre stycken. Varför ska det alltid vara billigare att köpa fler, skiljde en tia mellan en och tre! Hur som, de kommer väl till användning för eller senare (kan sätta dem på mobilen när man laddar den över natten, till exempel). Problemet var bara att lampans kontakt var ojordad medan timern var jordad. Hade det varit min lampa hade jag bara bytt ut kontakten. Men det kändes inte helt okej att klippa av någon annans sladd.
Så i går köpte jag en grendosa för gamla kontakter, en sladd med den nya sorternas ojordade kontakt och ett värdelös (men billig) verktygsats. Det är roligt att skruva kabel. Det lär nog sluta med att jag omskolar mig till elektriker!
Men sedan tog det stopp. Hur funkar en timer?! Ett samtal till Gustav och problemet var löst och jag en lärdom rikare. Om man inte själv är allmänbildad får man omge sig med någon som är det!

(Och ja, förr eller senare dyker det upp mer bilder på mitt rum, troligtvis till helgen då det är lite dagsljus.)
*I rest my case.

Inga kommentarer: