torsdag, juli 23, 2009

Lägenhetsjakt och Semester

Så, då har jakten på en ny lägenhet börjat. Jag har äntligen fått min intresseanmälan godkänd på mitthem.se, det verkar vara det enda vettiga alternativet i lägenhetsgröten... Jag och Gustav tittade lite på lägenheter i kväll och "bokade" (= anmälde intresse) på tre treor.. Så nu får vi hålla tummen, vad jag kan utläsa är det mindre än 10 sökande på alla tre och sista datumet för sökningar är sista denna månad. Så håll tummen för oss!

Tills vidare står alla våra saker i ladan här hemma och väntar på att åter användas. Å jag längtar också, inte för att jag inte har det bra här hemma. Men det är skönt att bo själv och framför allt ska det bli kul att börja om på nytt igen. Jag har tackat ja till min reservplats på journalist och den grafiska utbildningen. Jag har också tackat ja till min plats på informatik och pr-utbildningen. Så får vi se om min dröm om journalistplatsen går i uppfyllelse. Annars får jag toknöta så jag kan få ett bättre (vilket är långt i från omöjligt) resultat på högskoleprovet.


Vår semester var härlig!
Vi började på lördagen med att åka till Gnarp, få lite mat och lämna av Petter. Gustav fick också tid att inspektera nybygget och andra förändringar. Gnarp genomgår en suggestiv förnyelse, det blir väl så när en ny generation tar över.
Sen for vi in i Iggesund och hämtade nyckeln till kusin Sara och Niklas lägenhet. Därefter bar det av neråt i landet, fast med stopp i Töreboda. Där behövde jag ett bad, toalett och lite mat för att vakna till.
Bilresan gick bara bra, vi klarade till och med av att passera Stockholm. Men när vi kom till Norrköping blev det värre, knepiga rondeller och underliga korsning sabbade vår orientering, men till sist hittade vi ändå till lägenheten.
Det var inte mycket kvar av dagen så vi gick och la oss ganska omgående.
Dagen därpå tog vi det lugnt sedan gick på stan en stund. Jag hittade en underbar affär med massa rea, tråkigt nog var Gustav inte riktigt lika förtjust i klädaffären som jag var.
För min ekonomis skull var det tur att de flesta plagg var i s och xs. Dock jag hittade en underbara jacka, en kärlek vid första ögonkastet, som var i m. Men min lycka sprack så fort jag tog den på mig, tacka f-n att jag har för breda axlar! Satt hur bra som helst överallt, utom över mina breda axlar. Det är jobbigt med en kropp som inte är anpassad efter de storlekar som finns, mina axlar är för breda, min fötter för smala och få byxor sitter bra på alla längder...
Jag hittade ändå några andra kläder, de blev dessutom godkända av Gustav, vilket inte är alla gånger. På kvällen myste med film i lägenheten och glömde helt bort utomhusbio vi tänkt gå på.

Måndagen var den bästa dagen i Norrköping. Undra om det var den dagen vi tillbringade Kolmården? Ja, det var det. Delfinerna fick mina ögon att tåras, lika så den makalösa fågelshowen. Men delfinerna var dagens höjdpunkt! Deras graciösa hopp, deras busiga lekar och all den glädje de utstrålade. Att det var två små delfinkalvar, Sting och Fenah, som hoppade omkring och gjorde som de vill under showen var en härligt tillägg. Vi såg showen inte mindre än tre gånger av de fem möjliga. Hade blivit fler om vi inte tagit fel på tiden och kön inte varit så hopplöst lång. Min gamla dröm om att jobba med delfiner vaknade åter till liv.
De andra djuren var också fina och underbara.
Vi var på djurparken enda till stängning, sen orkade vi inte göra så mycket mer när vi kom hem.

Tisdagen var vi åter igen på stan och jag hittade lite mer kläder och en ny tröja till Gustav med!
På kvällen åt vi på resturang och sedan gick vi på nattbion. En dålig film, Vicky Cristina Barcelona, jag tror att det kanske var något konstnärligt i den. Något som en vanlig simpel människa inte förväntas förstå. Gustav tyckte inte heller om den, men vi hade mysigt med popcorn, dricka och chips. Sen blev det en mysig nattpromenad tillbaka till lägenheten.

Vi bestämde oss för att bo på hotell i Skövde den kommande natten. Vi hittade ett bra sista-minuten-erbjudande som jag anmälde mig till och fick i uppgift att de skulle återkomma till oss. Så vi gav oss av, tänkte ta små vägar och undvika motorväg för omväxlings skull. Men det gick väl inte så jätte bra, jag inte den säkraste kartläsaren i världen.. Vi hittade till Skövde efter några mils felkörning. Vi gick där ett tag, tittade på min badplats sen sommaren 2005, stadens fontän.
Jag var där med några ur "militärgruppen" och råkade säga att jag skulle tycka det var skönt med ett bad. Någon kom med den briljanta idén om att man kunde bada i fontänen och jag höll med. Då fick jag höra att "norrlänningar bara snackar", något som jag motbevisade genom att lägga mig ner i fontänen utan att tänka på vad vattnet innehöll.
Jag hittade också världens kap, ett par lila och svartrutiga byxor! Helt underbara, behöver jag ens nämna att Gustav inte godkände dem, även om hans åssikt vacklar så här i efterhand.
Då inget hotell hörde av oss så begav vi oss till Trollhättan istället.

Torsdagen tillbringades på Skara Sommarland, som lovar mer på hemsidan än vad de är, det som var mest var en kö. Kö till dynorna (till vattenåken), kö för att få åka och lite mer kö...
Men vi hade roligt ändå, det var vi och småbarnen samt några föräldrar.
Frittfall gjorde ont, dels när man skulle bromsa och sedan kände man varenda skarv i ryggen. Både min och Gustavs rygg var alldeles röda!
Sedan, innan hemfärden, hittade vi en superrea där vi köpte massa tygpåsar och myggnät, en stor massa!
På kvällen kom pappa, mamma och Josse. Mamma och pappa fick ta vår säng och vi andra tillbringade natten i kalkgrottorna! Lite väl hårt, men riktigt mysigt!
Jag sov gott hela natten, men mitt sällskap vaknade några gånger...

Vi åkte hem och åt frukost och sedan gick vi alla ner på stan där det var fallets dagar. Vi klagade lite på Vattenfall och köpte konstiga langos. Vi hittade på mysiga hantverk, en snubbe som gjorde smycken av skedar och gafflar! Rätt cool idé, och snyggt blev det också.
Jag och Josse tävlade i löpning fastspännde i gummiband, första vann jag och andra vann hon med en hårsmån. Ont i huvudet fick jag i alla fall då jag inte orkade hålla emot rekylen på tillbaka vägen...

Lördagen ängades helt åt packande, vi fick in nästan allt i ett släp och pytt. Det som blev kvar rymdes i vår bil. Riktigt skönt att slippa ett släp.
Så, nu var cirkeln slutet. Bilder finns på bdb!

Inga kommentarer: