tisdag, maj 06, 2008

Tisdagens I-landsproblem

Idag är dagens I-landsproblem "Arroganta Mopedister!"
Jag vet inte om man ska skratta eller gråta åt dem! Det är både komiskt och sorgligt att de tror att det är coolt att köra utan hjälm (eller halvt på) och montera bort ljuddämparen verkar vara jätte inne!
Jag är nog inte den enda som stör mig på dem som far och latjar omkring inne i staden!
Visst, det är en grym frihetskänsla med moped. Jag älskade att vara ute och köra. Men det är väl klart bor man 5 km från stan och kompisarna så underlättar mopeden grymt mycket. Bara en sån sak som att kunna åka iväg och äta mjukglass utan en cykeltur fram och tillbaka på 40 minuter. Det fanns inga avstånd längre. Jag åkte med tält och sovsäck till kompisarna i Kramfors, jag kunde komma och gå som jag ville.
Men det är frihet under ansvar. Det är endast du själv som bär skulden för de skador du kan få om du inte är försiktig. Visst, jag var väl ingen ängel på mopeden heller. Jag skulle aldrig kunna sälja den med försäljningsknepet "Tjejkörd". Jag tror jag var omkull åtminstone tre gånger. Både jag och moppen har ärr kvar än idag, fyra år senare.
Men jag har fortfarande svårt att förstå varför man väljer att köra med hjälmen uppdragen! Det är sådant man gjorde när man var 13 och inte ville ha cykelhjälm inför kompisarna (som "slapp"). Jag menar det är ingen cool image att köra utan hjälm, de flesta har ju trots allt hjälmen på sig.
Att de dessutom far omkring som dårar inne i stan förstår jag inte. Jag ser inte nöjet i att fara omkring med något som låter tio gånger mer än vad det är. Moped är inte så coolt. Inte för oss över 15 i alla fall.

För er egen skull - använd hjälm!
För oss andra - ljuddämpning är inte farligt!

1 kommentar:

Nordic Rockabilly sa...

Håller med! Jag kan i alla fall inte hitta någon lag som förbjuder ljuddämpare på mopeder.

Det är töntigt att tro att det är tufft att lattja på mopeder, och det är lika idiotiskt att riskera att döda någon med bilen när man "leker".

Grow up!