fredag, maj 09, 2008

The real Big I-landsproblem

Shit, det har hänt!
Jag är -beroende- av internet. Främst msn då. Det är inte bra. Speciellt inte då vårat internet tycks ha fått sitt eget liv, och ja gör lite som det vill. Ibland funkar det, ibland inte. Ibland beror det på routern och ibland på modemet! Härligt värre!
Igår kväll var jag utan internet hela kvällen! Visst låter det hemskt!
Okej, jag kan väl klara mig utan msn, men just igår hade jag verkligen behövt internetet. Skulle se ett avsnitt av Kobra (ett kulturprogram som går på svt), uppgift i rörlig bild. Vilket inte var så lätt när man inte kommer ut på sidan.
Dessutom hade jag velat läsa recensioner om filmen, "Det svider i hjärtat" (film om nordiska muslimer som blir martyrer) för att vi ska skriva en reflektion på den. Hängde väl inte med så jätte mycket vad de sa, var en rätt virrig film och man fick inte riktigt några konkreta svar.
Men det gick inte heller.
Fast jag har kommit fram att det nog inte är internet i sig jag är beroende av. Utan det är att ha människor omkring mig, helst hela tiden. Jag är en social varelse, jag vill inte vara ensam. Ni skulle ha sett mig idag när jag kom hem. Jag slog på datorn, men startade inget program utan satt och såg Simpssons, med jämna mellan rum tittade jag på datorskärmen som om något skulle ha hänt!
Som tur var fick vi igång internetet, drog i sladdar, bytte plats på dem, startade om datorerna, helt enkelt sånt som inte ska spela någon roll. Hur som helst fungera det och jag var lycklig igen. Men sen mitti kvällen slutade internet att fungera igen. Oj, vad arg jag blev. Förlåt för Petter...
Vi ungdomar verkar ha skapat oss ett behov av att vara uppkopplade och tillängliga nästan hela tiden. Många äldre blir stressade av de, men jag tror att vi ungdomar anpassat oss på ett helt annat sätt. För oss var det ingenting som vi inte vana vid. Vi har växt upp under datorn och mobiltelefonens genombrott och insett fördelar med de. Förr umgicks ungdomarna mer "fysikst" (analogt), träffades live. Men dagens ungdomar umgås mer psykiskt (digitalt) vi datorn, skriver på communities, bloggar, msn, bilddagböcker osv. Allting och alla ska vara tillgängliga via internet i dag..
Jag tror att jag är långt ifrån ensam om att känna mig "naken" när jag glömt mobilen hemma eller ensam om jag inte får igång msn.
Eller som Örjan sa; "Dagens I-landsproblem är då mobilen vrider sig i fickan så man tror man tappat den!"

Uppkoppling till Folket!

1 kommentar:

Nordic Rockabilly sa...

Tortyr: Att tvingas titta på "Det svider i hjärtat", det svider verkligen i hjärtat att tvingas till något dylikt! Hehe... :)