onsdag, maj 07, 2008

Onsdagens I-landsproblem

Så var det dags att vända sig till klagomuren igen. Den blir bara högre och högre...
Dagens ämne är ha-en-tanke-bakom-hysterin!
Jag pratade med några klasskompisar som går foto igår. De precis som jag blir less på att man hela tiden måste motivera sina bilder. Man måste hela tiden tänkt till!
Skolan stryper vår inspiration och impulsivitet!
Jag brukade jämt skriva noveller och dikter innan jag började tvåan. Det var då den stora hysterin tog form. helt plötsligt skulle du motivera allt du gjorde. Det var inte bara att ta en bild på en blomma för att den var fin, spela in en film för att du har kul under tiden eller skriva en text för nöjes skull.
Nej, nu skulle man börja gömma budskap i allting! Dolda budskap kan ju vara farligt, är vi verkligen mogna nog att ta ansvar för deras följder, om det skulle gå så långt.
Men jämt ska man försöka påverka andra att tycka som en själv. Vad spelar det för roll? Alla får väl tycka som de vill. Visst, ibland är det väl skönt om någon håller med en. Men jag tänker fortsätta äta mina popcorn med marsansås och mina frysta godisar fast att jag är ganska ensam om att uppskatta dessa smaker...
Okej, det kan vara bra att kunna förmedla ett budskap med det man gör. Men det betyder ju inte att man måste ha det som huvudsyfte exakt hela tiden, eller....

Låt skaparglädjen flöda!

2 kommentarer:

Nordic Rockabilly sa...

titta i min blogg! gjort det för din skull.... :)

monsterm sa...

Lämnade jag ingen kommentar? Nä, jag kanske bara skickade ett e-post. Men nu har jag en identitet ...