söndag, juli 17, 2011

Pizzan som blev en hamster

Vi skulle bara gå och ta en pizza.
Men i diket vinglade ett litet djur.
- Gustav trodde det var en sork, men den verkade för tam, säger Rebecka Lindberg.


Det här är Sam. Sam är en hamster och är ungefär en handstor. Han är en vilsen liten hamster. På Västergatan i Haga (Sundsvall) var den lilla kraken ute på promenad. Västergatan är en brant backe jag helst inte skulle springa idioten uppför.
Sam haltade och ramlade, nästan som om han var full. Det var något som inte stod rätt till. Jag kunde helt enkelt inte lämna honom. Men eftersom jag inte var säker på vad det var för djur och Gustav var helt övertygad om att det var en sork kändes det konstigt att ta upp honom. Till sist rörde Gustav djuret som inte skyggade, men börjar raggla neråt. Det gick verkligen inte bra, han ramlade på rygg flera gången. Det skar i hjärtat. Så jag plockade upp honom och började knacka dörr.
Ingen kände igen honom.
Jag fick väldigt olika bemötande, några tyckte han var äcklig och andra blev oroliga.
Nu bor Sam i en flyttlåda på en av Tux handdukar. Han har fått gräs, hö och en liten luddig tygbit. Han har en vattenskål, kaninfrön, youghurtpluttar och lite grönsaker.
Han är polisanmäld som upphittad och jag har satt upp lappar på den aktuella gatan.
Men någonstans innerst inne hoppas jag att han blir kvar här. Men givetvis har jag och Gustav delade meningar om den saken....

Vet du vem Sam egentligen heter eller bor?
Vet du vad man matar en hamster med?

1 kommentar:

Matilda sa...

Du är ju djurens vardagshjälte Rebban! :)