fredag, juni 29, 2012

Många bollar i luften

Nu är allt precis som vanligt igen, konstant tidspress och tusen saker som dels borde göras, dels vill göras och dels måste göras. Jag lämnade tidigare i dag in första uppgiften på sommarkursen. Den var blank. Medan jag varit på semester hann den dra i gång och där stod jag helt utan böcker med en uppgift som skulle göras. Uppgiften i sig var väl inget större problem, om jag inte behövt boken för att refferera. Andra böcker får bara fungera som stöd...Men nu är praktikrapporten äntligen inskickad och godkänd, så nu har jag 217,5 högskolepoäng och fler är på gång. Andra uppgiften i samhällskursen har jag ju boken till så det är bara att läsa på om tillit och sociala fällor. Det är rätt intressant även om forskar och akademiker borde lära sig svenska. Bara en så enkel sak som att de skriver söker i stället för försöker gör mig smått galen.. Det stör läsningen.

Mitt sommarjobb fungerar jättebra.  Det känns nästan inte som om jag jobbar. Jag tror det beror på att jag använder indesign så mycket privat och älskar programmet.
Det är dessutom ett skönt gäng jag jobbar med och arbetstiderna är det bästa, 15.00-24.00. Deadline för sista tidningen är halv tolv och ofta är den klar ännu tidigare så jag är ofta hemma innan tolv. Sedan sovmorgon varje dag och mellan elva och ett njuter jag, som nu, av solen på mormors balkong. Tanken är väl att jag ska jobba med uppgift två, men jag har lite annat att göra innan, som att uppdatera bloggen lite, kolla bussar och läsa facebookmeddelanden...



I går kom jag och Gustav hem från två nätter i tält i Borlänge. I år blev det ingen snuskig festivalcamping, på ett sätt kan jag förstå charmen med att bo med alla andra, men fy vad snuskigt det är. Ovana tältare som inte har vett att slänga skärp i tunnor utan mat ligger överallt och ruttnar, skräp överallt och massa fulla fjortisar. Nej i år campade vi på allemansrätten. Visserligen utan bekvämligheter som Bajamaja och vattenkranar, men det gick så bra så.
Jag fick stå på andra raden på Simple Plan med festivalens största och bumpigaste rumpa framför mig, tur att ungen var kort i alla fall. Ett plektrum lyckades jag få också. Gustav sa att han kände igen alla låtarna och anklagade mig för att ha gett honom pass Simple Plan-lyssning. Jag antar att jag inte är helt oskyldig på den punkten utan tycker att han borde vara tacksam för det. Vi hann också med Timbuktu, Soran Ismail, Magnus Uggla och Guvenör Andy.


I morgon bär det av till sommarstugan för en natt för att sedan vara tillbaka i Hudiksvall för ytterligare två kvällars jobb innan jag far till Sundsvall igen. Ja, jag flänger fram och tillbaka hela tiden, vilket börjar kännas. Jag minns inte när jag var i Sundsvall mer än två dygn senast. Antagligen var det i mars när jag var hem för att fira min födelsedag och då var det fullt upp med firande och besökare. Jag har nästan börjat längta efter att vara i Sundsvall och göra ingenting, bara ha tid att sy om några trosor, laga min tygkasse eller bara titta på bilder på saker jag ska virka eller sticka. För att inte tala om att få tid att baka! Vi fick en kick-as-bra husshållsassistent i julklapp av Gustavs föräldrar som jag knappt använt. Jag vill baka bröd!

Vår lägenhetsjakt går så där. Vi hittar några få, söker dem och får dem inte, trots att vi är på plats 1-20 på dem alla. Jag tycker Mitthem borde skriva ut exakt vilken plats man är på, så man slipper hoppas i onödan. Men samtidigt så är det skönt att jag slipper ha en flytt ovanpå allt annat. Dessutom är det ju nu som vårt finaste rum går att använda, balkongen. Tro om Gustav kommit i håg att vattna odlingarna sedan vi kom hem...

Inga kommentarer: