tisdag, mars 06, 2012

Högpulsare och i skuld till Lule

Här är blomman mamma! Den var på besök på toaletten där solen sken och jag inte vädrade. Stockholmsblomman är inte lika lila och fin som när jag fick den av dig. Jag är helt enkelt inte så bra på att sköta den. Jag misstänker att det var för varmt nära elementet och för kallt så nära fönstret, så jag virkade en liten, vad-det-fina-krångliga-namnet-nu-är, att hänga upp den i. Så jag försöker i alla fall.

Så, då var det avklarat. Nu kan jag gå vidare till det enda min fritid tycks bestå av, träning. (Så nu kommer jag garanterat behöva ställa in massa pass bara för att jag yttrar mig igen. Murphy verkar inte ha hört talas om yttrandefrihet.) Jag är tydligen en högpulsare, det betyder att jag har en högre maxpuls än snittet. Tråkigt nog betyder det inte att jag är bättre tränad eller något annat spännande. Nej då, det är bara något man är född med. Mitt hjärta kan slå fler slag per minut än snittets. Men någonstans vill jag ändå inbilla mig att det måste vara bra, fler slag borde ju betyda mer syre till blodet och mindre mjölksyra. I alla fall om jag lyckas träna så jag får en låg vilopuls (det betyder att hjärtat är starkt och orkar pumpa mer blod per slag och därmed inte behöver slå lika mycket).
Någon gammal och väldigt kritiserad regel säger att man ska ta 220-sin ålder=maxpuls, en annan att man ska ta 210-halva sin ålder=maxpuls. Det blir 197 eller 198 och enligt sats räknesystem ska jag ha 203 eftersom jag (snart) är 23 år. Vilket min pulsklocka också var inställd på i dag. Men trots att jag låg på 208 vissa stunder så vägrade den visa 100 procent. Jag vara bara på 99 procent hela tiden. Så nästa tisdag är det jag som får ställa upp min puls lite så blir det mer utmaning att komma upp på rött.

Sedan vill jag passa på att tacka Lule(å). De gjorde sitt jobb när Modo inte mäktar med en riktig seger. Nej, en vinst på straffar är inget som räknas i min värld. Det har det aldrig gjort. Det säger ingenting om lagen, utan om en enskild skytt och målvakterna. Längre förläning eller helt enkelt att bägge lagen får en poäng var och sedan slängs extrapoäng bort.

Till helgen är det dags att åka hem. Det var ett tag sedan så det är hög tid. Det ska bli skönt att sova i sin egen säng och slippa ta massa hänsyn till andra. På lördag ska jag förskottsfylla år och fira med tårta och speciellt utvalda gäster. Ska bli kul att få träffa allt och alla igen.
När jag kommer ner till Stockholm igen så har jag fått en inneboende-kompis att dela badrum och skafferi med. Har varit skönt att få haft toan för sig själv. Men det blir nog bra. Jag är ju knappt här. I väg tidigt på träning, hem hänga upp allt, packa ner maten, i väg till Dagens Media, hem, slänga i sig mat, i väg och träna, hem och sova. Sedan loopas det, med två dagars undantag för morgonträningen. I morgon är det ingen morgonträning. Ska bli skönt att sova någon timme extra.
Nu ska jag sticka klart mina super snygga strumpor, läsa till Eragon och sova i några timmar innan jag ska in i ekorrhjulet igen.

3 kommentarer:

Sarah sa...

You go girl! :D

julls sa...

hej och hå, jag skulle kalla det blomstrumpa... men heter det inte 'ampel' egentligen?? jag har ingen aning..

Anonym sa...

slöheten själv!!
och gratulerar på födelsedagen