torsdag, oktober 14, 2010

Upprepning och virrskola

Antalet undervisningstimmar kan variera ordentligt. Idag har jag inga lektioner överhuvudtaget medan igår tillbringade jag tio timmar i skolan! Sen att det jag lärde mig inte var värt så många timmar är en helt annan femma antar jag. Första lektion var inte alls någon höjdare, det var mest en upprepning av vad som sades under förra kursen. Den skulle handla om att skriva för webben, men inget nytt och spännande dök upp. I princip fick vi samma råd som vi fått när vi ska skriva artiklar för tryck. Men överlag har ganska många lektioner nu varit upprepningar på den tidigare kursen, som i sig var lite upprepning på en av kurserna jag läste i Göteborg. Fast den här gången med ett mer journalistiskt perspektiv, av någon anledning.... Det sista kan jag inte lasta dem för, men jag förstår inte varför vi ska läsa en hel bok om intervjuteknik och ha en jättebra heldagsföreläsning om intervjuteknik och sen ytterligare en föreläsning om det. Det hade räckt med boken och heldagaren, den sista föreläsningen tillförde inget nytt.
Men jag antar att upprepning kanske också har sin poäng.

Den här dagens spenderas i alla fall i sällskap med datorn och lite pdf:er att läsa. Mina böcker har inte hittat hit än, det är tragiskt att det ska ta uppåt en vecka att skicka några böcker. När man studerar kan man behöva sina böcker snabbt... Men nu har jag i alla fall en rapport att kämpa mig igenom, men den är inte ett dugg rolig. Jag ska faktiskt vara så generös att jag bjuder på ett utmärkt citat ur dyngan...
"När man ber om precisering menar företrädare för Rapport att de kanske sänder mellan 95 procent av allt som produceras."
Ja, jag brukar också sända  m e l l a n  95 procent... Öhm.. Kan de inte ens skriva ordentlig svenska varför ska jag då ägna tid åt att läsa rapporten. Med risk för att jag nu kastar sten i glashus, men i en vetenskaplig rapport som stackars journaliststudenter uppmanas läsa kan man väl försöka anstränga sig lite. Men rapporten känns som en ganska rättvis spegel av hela den kursen: medier, kultur och samhälle. Föreläsningarna är nästan i klass med rapporten, tillintetssägande och virriga..
Nu ska jag försöka ta mig igenom de resterande 30 sidorna så har jag i alla fall gjort något idag.

Inga kommentarer: