tisdag, oktober 19, 2010

Gräsänka och Skola

Igår åkte Gustav tillbaka till bondelandet och jag är åter gräsänka med min lilla Tux. Däremot så tog han fyllde upp frysen med säkert tio lådor lasagne. Vi hade inte ens så många matlådor-lådor, så det finns alla möjliga kakburkslådor. Alltså burkar med lock som lätt hoppar av och som har helt fel form för att kunna ätas ur. Jag tror han inte gillar tanken på att jag oftast äter frukost (ett måste för att jag ska fungera) och en lunchmiddag. Så länge vi inte har heldag i skolan, vill säga. Men idag är jag duktig och lagar mat, eller ja, laga kanske man inte ska kalla att steka färdigköpta köttbullar och koka mackaroner. Någorlunda laga i alla fall, jag värmer den i alla fall för första gången. Dessutom har jag gjort ketchupsås (vanlig vitsås (mjölk och mjöl som egentligen heter något med becanmell?) med ketchup i), så lite mer avancerat. Jag behöver ju trots allt vispa, men ändå lyckades jag bränna lite i botten. Jaja, det må väl ha hänt.
Nu är maten färdig, men min matgäst befinner sig någonstans på en buss mellan Alnö och mig. Hon åkte bara några hållplatser för långt...
I övrigt har det varit en ganska bra dag. Mina böcker har äntligen kommit så nu har jag ingen anledning att läsa Luftslottet som sprängdes längre.. Jag har några hundra sidor att beta av. Jag har också varit duktig och sprungit en sväng idag, jag måste passa på innan vädret gör det nästintill omöjligt.

I skolan hade vi en rätt tråkig lektion med frilansjournalisten. Jag lyssnade väl inte så aktivt heller, tyckte det var mer lärorikt att läsa i en av böckerna. Speciellt med tanke på att det mesta han sa kom ur just boken och mycket han sa upprepade han väl åtminstone tre gånger. Vet inte hur mycket av mina anteckningar som egentligen tillför något nytt, jag skrev av powerpointen. Men vi fick också en uppgift, vi ska skriva ett reportage. Jag tror jag har en idé, men det känns lite jobbigt att tillbringa en hel dag på något ställe utan att ha vinkeln helt klart för sig...
Men dagens bästa skolnyhet måste ändå vara att tentan lämnades ut, ett mycket tjusigt kantigt A fick jag. Inte fy skit, synd att min artikel i den kursen inte fick mer än ett C. Så det lär väl bli ett B på kursen...

I går fick jag också en bra nyhet som är relaterat till skolan. Jag ska få gå ambassadörsutbildningen, alltså en utbildning för att få vara ambassadör för Mittuniversitet. Ett jobb som man dessutom får betalat för, vilket inte alls är helt fel. Så i november ska jag besöka skolan i Östersund och Härnösand och få massa info. Det ska bli jätteroligt!
Men nu är Ida är på g!

Inga kommentarer: