måndag, oktober 01, 2012

Hej mitt nya liv

Helgen har varit fullspäckad, men nu är flytten äntligen klar. Numera bor jag i ett riktigt trähus och inte en betonglåda. I ett villaområde och inte getto, men framför allt i ett hem och inte i en bostad.
av någon anledning känns livet mycket enklare på andra sidan stan och ja, gräset är grönare på vår nya sida.
Natten mellan lördag och söndag var den första i vår nya lägenhet och vi vaknade av att solen tittade in. Det är helt fantastiskt att ha sol mer än några timmar på eftermiddagen. När jag tittar ut genom fönstren ser jag fina hus, trädgårdar och träd. Står jag på tå i köket och tittar ut genom takfönstret har jag havsutsikt och ser bort till den gamla lägenheten.
Det är fortfarande en del som behöver åtgärdas i vår nya lägenhet, men just nu njuter varenda cell i min kropp av golv som knappar, dörrar som gnekar och ett hus som andas!
Men att flytta på en helg, eller rättare sagt en och en halv dag (då vi fick den nya nyckeln först vid ett på lördagen), hade inte varit möjligt utan Flyttfirma Felefanterna, Bonden och Hasse, som sprang sig svettiga med lådor, möbler och påsar för våra två trappor och som drog upp vår madrass och den stora soffan i rep från balokngen. Ja, ni läste rätt, de rymdes inte i trappan så Gustav for och köpte rep.
I söndags hade vi fantastisk städhjälp av mamma, pappa och syster. Utan dem hade vi hållt på städa hela natten. Vår kvartersvärd som är den mest pedantiska och nästintill förtryckande människa jag tror jag träffat godkände städningen med en snabbåtgärdad anmärkning om lite damm under badkarlet.
Hela besiktningen var en pers och jag var glad att vi var där båda två. Jag var hela tiden nervös att han skulle hitta något att anmärka på när han lyste med sin ficklampa i varje spikhål och alla hörn.

I söndags var vi och veckohandlade för första gången. Vi har fått rätt långt till mataffärer nu, men vi har nog varit lite väl bortskämd med fem minuters gångavstånd.. Det var i alla fall första gången vi hade en kundvagn. Gustav sa att det märktes att jag var nybörjare på att köra vagn och jag antar att han har rätt.
Just nu är det lådor exakt överallt, möjligtvis med undantag för köket och givetvis datarummet vi gjorde i ordning så att jag skulle kunna koncentrera mig på hemtentan från helvetet. Med andra ord var jag inte sen att tacka ja när jag blev erbjuden att jobba fem dagar den här veckan. Dock var jag tvungen att nacka nej till morgondagens jobb då jag har en arbetsintervju inbokad då. Håll alla tummar ni har för guds skull. Eller snarare för min skull. Jag vill inget hellre än jobba, förutom det där med att få vara frisk, fred på jorden och den biten då...

3 kommentarer:

Nordic Rockabilly sa...

Var är alla bilder på de knarrande golven och gnekande dörrarna då? Hur gammal är lägenheten/huset? :)

Syster liten sa...

Kul att man kunde hjälpa till. Kommer och flyttar in några dagar när ni fått i ordning allt.
Lycka till med tenta, jobb och jobbintervju! KRAM

Syster liten sa...

Kul att man kunde hjälpa till. Kommer och flyttar in några dagar när ni fått i ordning allt.
Lycka till med tenta, jobb och jobbintervju! KRAM