tisdag, februari 08, 2011

Sigbjörn vs ST

Jag har nyss kommit hem i från ett av pks (publicistklubben) möten. En spännande debatt om mediedrev och stundtals pajkastning mellan Sigbjörn Olofsson (Västernorrlands sjukhusdirektör med en lön lika höga som statsministern och som sparkar massa personal, typ) och några i från St (Sundsvalls tidning). Men det var intressant det också, även om det kanske inte alltid hörde dit.
Det var intressant att få se lite riktiga journalister och höra deras åsikter.
Särskilt intressant tycker jag att det var när Sigbjörn påstå att sen han kom till Sundsvall har han inte läst en enda korrekt 100 procent artikel om honom och landstinget... Men samtidigt kan man göra, som också gjordes, om det verkligen finns en enda sanning. Det som är sant i min värld kanske inte är det ur någon annans perspektiv. Det gäller kanske inte siffror, jag menar 100 kronor är väl alltid 100 kronor. Sen om det är mycket eller lite handlar väl mycket om vilket perspektiv man har?

För övrigt så har dagen varit fin. Intressant föreläsning om ståuppor (reporter som står på aktuell plats och berättar nyheten där). Sen fick vi komma in i studiorummet och bli indelade i grupper. Jag tror min grupp kommer vara grym i morgon då det är dags för oss att spela in vår egna ståuppor. Jag känner mig rätt lugn med att stå framför kameran, det är inte som när vi "lekte" direktsändning i slutet på trea. Då var det dessutom betydligt längre inslag också. Nu handlar det om 30 sekunder och vi ska dessutom ha lite miljöbilder att växla med.
Det ska bli så kul att filma och redigera igen, jag saknar det.
Nu är det sängen som gäller så jag inte har påsar under ögonen i morgon!

Inga kommentarer: