söndag, februari 24, 2008

Tankar kring lagsport

Ibland undrar jag hur tränare tar ut sina respektive lag..I Modo har jag sett en trend om att aldrig låta andre målvakten, Michael Zajkowski spela..Självklart, det lag som är bäst för dagen spelar.. Har man två bra målvakter, tycker då i alla fall jag att man ska utnyttja det. Det tar på att spela målvakt, de har ju inte direkt samma chans till vila under spelets gång som utspelarna. Tro mig, jag har själv varit målvakt, visserligen i fotboll då, men på en liten plan blir det intensivt. Jag tycker inte att Krizan på något sätt är en dålig målvakt och att han inte förtjänar att vara förste målvakt. Men som troget Zacke-fan tycker jag att även han borde ges chansen till lite matchträning. Han håller god kvalité för elitseriespel. Sen är Krizan ingen gud (även om man ibland kan tro det), han kan bli sjuk, han kan bli skadad, kort sagt något kan hända så han inte kan spela. Då är det ju ganska snopet med en andra målvakt som knappt har spelat något under hela säsongen. Visserligen fick Zacke hoppa in för ett tag sen och han gjorde en imponerande insats, speciellt med tanke på hur lite matcher han spelat. Vad skulle inte kunna hända med ett så bra grund material om han fick chansen fler gånger?Dessutom har jag en teori om att en del av backarna är lite för bekväm med Krizan som en mur bakom sig. Det blir helt enkelt inte lika viktigt att försvara målet, det sköter ju Karol..Men nog om det, "rivaler" är bra inom idrotten, det sporrar en..Fast när man i ett lag med tio åringar enbart låter de bästa spela har det gått för långt. Så länge man spelar flick- respektive pojk-fotboll (eller vilken sport det nu kan vara) tycker jag att det är för att ha roligt, utvecklas inte bara som lag utan också som individ. Javisst, det är klart det är roligt att vinna. Men det är ändå rätt okej om man kämpat en hel match igenom, som ett lag och inte som individer, och man förlorar. Det viktiga är att man gör det tillsammans! Annars kan man väl hålla på med löpning, orientering eller någon annan individuell sport (om man inte springer stafett i dem då, finns alltid kryphål i allt man säger). Spelar man en lagsport så är det laget som gäller!Lagsport är som en myrstack... Tillsammans är vi starka!

Inga kommentarer: