måndag, september 03, 2012

De utlovade semesterbilderna

Semestern började med klättring i en höghöjdsbana i Borås. Vi klarade alla banorna och gjorde alla utom den svåra två gånger. Den svarta var den svåraste, stegen var omänskligt långa och gå på två linor i rad var rätt jobbigt. Speciellt i gummistövlar. Efter banan var det dags att hitta parkeringsplats till Brum, vilket inte var det lättaste. Det var rätt ont om långtidsparkeringar i den där staden. Men till sist hittade vi en och då var det nästa steg, skruva på däck, pakethållare, skärmar, reflexer och annat skoj som plingklockor på cykeln.
Efter en natt tält kom vi inte många kilometer innan bakdäcket protesterade mot vår semester genom ett högt pang... Att cykla på ett platt däck är långt ifrån optimalt. Så Gustav fick ta bussen in till Borås för att fixa ett nytt däck och slang då revan var så lång att alla våra lagningslappar inte ens räckt halvvägs. Jag satt snällt kvar på min refug och väntade. Semestern blev lite försenad..
Jag har tittat många timmar på Gustavs rygg under den här resan. Men också virkat och tittat på djur i hagar. Det blev inte många bad under den här resan, inte för att det inte behövdes, svettiga och äckliga var vi mest hela tiden. Men solen visade sig för lite och vattnet var inte jättevarmt..Dessutom torkade inte badkläderna så bra, trots vår fina upphängning. Jag hittade även lite björnbär i ett dike som jag kokade sylt på i går kväll..
Väl inne på hotell-rummet i Göteborg hängde vi såväl tält som liggunderlag och sovsäckar på tork. Även badkläderna som inte torkat ordentligt hängdes upp. Det såg minst sagt kaotiskt ut inne på vårt rum. Vi fick också våra matsaker ordentligt diskade, vilket vårt vatten inte räckt till tidigare. På kvällen åkte vi det mesta på Liseberg och jag kom fram till att jag nog gillar Insane på Grönan bättre än Balder...
I fredags var det fin middag i tältet. Grillad kyckling, cous-cous, körsbärstomater och vitlökssås. Gustav fick till och med njuta en lite mjölk. Sammanfattningsvis har semestern varit toppen. En lagom träning inför nästa års cykelsemester. Men då ska båda däcken vara utbytta. Kullagret (tror jag det var) höll på vandra ut från framdäcket under den sista dagen. Så det vobblade riktigt bra. Tur att Gustav vid det laget var mycket duktig styrare...