tisdag, december 21, 2010

50 sidor per dag tar tid

Det verkar som om min fritid, åtminstone den som normalt brukar vara öronmärkt för blogguppdatering, bli inställd ett tag till. Antagligen kommer det att bli så ytterligare en tid. Det är snart julafton och eftersom min dator inte är så bärbar som den borde vara längre så används den inte lika flitigt. Jag tycker helt enkelt inte om att se den svart skärmen, från att tycka att min dator är världens bästa (nästan så bra i alla fall) så vill jag knappt se den längre. Inte nog med att skärmen inte funkar så känns den allmänt segare nu. Jag skulle ju kunna köpa en ny, men för att uppfylla mina krav (fysisk storlek, klara indesign, photoshop och illustrater utan att dö) blir det lite för mycket. Dessutom så fungerar den jag har egentligen tillräckligt bra, det är just den där bärbara biten som är problemet. Men nu släpper vi det, det har hänt betydligt mer än att jag fortfarande stör mig på min teknik.

Mycket av min tid har gått åt de 50 sidor per dag jag intalat mig själv att jag måste läsa i kurslitteraturen. Har äntligen fått slagit ihop Nils Fucknes Tryckfriheten - ordets män och statsmakterna. Som visserligen har varit riktigt intressant, men eftersom den innehåller väldigt mycket myndighetscitat från andra världskriget och att det språket även i viss grad återfinns i resterande text har den varit väldigt tung att ta sig igenom. Efter att läst boken skäms man ännu mer för Sveriges agerande under kriget, vilket litet ryggradslöst land! Tidningarna fick inte ens skriva om vad som hände i Norge för att då skulle ju tyskarna kunna ta illa upp. Myndigheter ska inte ta på sig ansvaret för vad medierna skriver, det leder bara till problem. Det skulle vara intressant att se hur mycket arbetskraft det gick till att konfiskera och läsa igenom alla artiklar. Tur att tidningarna inte var lika tjocka som det är nu.
Nu väntar nästa bok om tryckfriheten och ytterandefriheten, förhoppningsvis blir det en lättare läsning.

Resten av tiden har gått åt till julstök. Pepparkaksbak, knäckbränning, försök till marshmallows, julklappsinförskaffning, julkortsskrivande och lussebullebakning. Taktiskt nog började vi baka lussebullar vid åtta på kvällen, mataffären stänger nio. Men vi hade allt vi behövde, fram till klockan tio när allt var färdig jäst. Då visade det sig att vi saknade russin! Vad är lussebullar utan russin? Det är som en jul utan lussebullar!
Som tur var så var macken fortfarande öppen, dock hade de minskat sortimentet drastiskt för att de mitt i allt fått för sig att bygga om. Så det närmaste man kunde komma russin var en nötblandning som innehåll 20 procent russin för tredubbla kostnaden för ett russinpaket. Jaja, som sagt vad är lussebullar utan russin. Det var bara att ta nötblandningen och sen hem och peta..

I morgon bär det av till Sollefteå där julafton ska firas, till Lugnvik på juldagen och sen jobba annandagen på macken. I mitt i allting ska jag försöka göra klart tre tidningsuppslag och skriva något fint i ytterligare en uppgift. God jul!
Nu ska jag försöka ta mig igenom ytterligare några sidor i den nya boken...

2 kommentarer:

Lillasyster sa...

LusseKATTER, syster, lussekatter!

Johanna sa...

Hej Rebban! Jag köpte ett nytt ramminne till min dator, och då blev den snabbare. Det kanske kan vara något! Kram